St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 1 september 2014

Steg-för-steg Prinsesskrona! Tutorial- princesscrown!




Den här kronan är gjord på precis samma sätt som jag beskriver nedan. Den är sedan penslad med silvrig pulverfärg. Pärlorna är ätbara sockerpärlor och dekorationen mitt på kronan är gjord med hjälp av silikonform. Jag har även fäst pärlor i mitten av den dekorationen.


Ja kära vänner, då var det dags för ännu en tutorial. Denna gången på något som i början kan kännas krångligt men som med lite övning blir betydligt lättare!
Jag har gjort några stycken av dessa nu och hittar ständigt nya sätt att dekorera dem på. Det svåraste är egentligen att göra själva mallen till dem då piggarna uppåt ska vara med jämna mellanrum och hela stycket måste kunna nu runt utan att det ser konstigt ut.

Jag vill börja med att säga att jag ALLTID använder Wiltons sugarpaste när jag modellerar. Det är viktigt med en bra sockerpasta om det du skapar ska hålla formen och stelna. Det finns så klart flera olika varianter av sp som är bra och man ska hitta den man själv tycker bäst om!

Jag började med att ta fram en flaska som jag tyckte hade lagom tjocklek för att agera mall. Den får inte vara för stor runt om då kronan lätt ser klumpig ut då. 
Börja med att vira ett bakplåtspapper runt flaskan och mät ut hur stor mallen ska vara (jag använde mig av en sojaflaska!!). 
Tänk på att mallen ska gå lite omlott så att sidorna kan fästas i varandra (se bild längre ner).

Så här ser min färdiga mall ut. Jag började med att rita upp mallen på bakplåtspapper, mätte upp hur långt det behövde vara mellan piggarna och hur mycket som behövdes för att den skulle räcka runt. Sedan lade jag bakplåtspappret på en styvare bit kartong, ritade av den och klippte ut mallen ur kartongen. Det är betydligt lättare att använda en hårdare mall än ett tunt papper när mallen väl ska läggas på sugarpaste.

Kavla ut en bit sp så att den är några mm tjock.
Lägg din mall på spn och skär ut efter den. När du skär ut så pressar du mallen mot spn för att få så raka och exakta streck som möjligt.

Då ser det ut så här. Ja, samma som på bilderna ovan ;)

Lägg spn på en större bit bakplåtspapper och se till att den ligger rakt.

Pensla den änden, som ska fästa över den andra änden, med vatten.

Rulla in flaskan du använt som grunden till mallen, i bakplåtspapper. Se till att det sitter fast ordentligt.
Lägg flaskan mitt på din utskurna bit sp. Fäst upp ena kanten på kronan runt flaskan och ta sedan den andra biten du penslat vatten på och fäst över (höger sida av kronan ska alltså överlappa vänster sida). Se bild ovan. Tryck till lite så att ändarna fäster i varandra. Det gör inget om det inte blir helt jämnt. Det kan du täcka över med en vacker bård, blommor eller pärlor.

För att kronan ska behålla sin form så behöver du linda in den i bakplåtspapper. Se till att du lindar ordentligt och att piggarna på kronan ligger rakt. Tejpa runt om så att pappret inte åker upp.
Jag brukar alltid ställa kronan upp och låta den stå så över natten. Då torkar den ordentligt och behåller sin form när pappret tas bort.
Låter du den ligga ner och torka så kommer den bli platt på den sidan där den legat emot. 
Använd helst inte snören att knyta runt pappret, då riskerar du att få fula veck där snöret varit knutet.

När du sedan ska lossa kronan från flaskan så börjar du med att ta bort det yttersta bakplåtspappret. Lyft sedan flaskan försiktigt och för kronan antingen uppåt eller nedåt för att lossa den. Flaskor kan ju vara formade på olika sätt och beroende på om den smalnar av uppåt så kan det vara olika sätt att lossa på kronan.

Nu har du fått till själva kronan så nu är det bara till att börja dekorera!

Hur jag fått till färgerna på denna krona kommer i ett annat inlägg! Som ni ser är kanterna mellan färgerna inte skarpa utan går in i varandra. Till detta har jag använt en ganska speciell metod! Men som sagt; mer om det i nästa inlägg!


Lycka till med din krona!

Pssst: ni har väl inte missat att Stheavenstreet finns även på FB? Följ mig gärna där och ta del av inspiration, recept och tävlingar! Klicka HÄR så kommer du dit.


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)