St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 18 januari 2015

Batmantårta och det där med att kunna mer än vad man tror!



Ja kära vänner, då har jag gjort tårta igen! Denna gången till min goda vän Annicas (som jag också gjort Menyprogrammen i P1 tillsammans med) dotter Jossan. Jag fick veta att hon alltid önskat sig en Batmantårta så sagt och gjort- klart hon ska få det.
Det är alltid en utmaning att modellera en figur för första gången och jag vill gärna få proportioner och detaljer rätt. Något som inte alltid är så enkelt.
MEN, jag blev faktiskt rätt nöjd med min lilla Batman.
För er som inte har sett så många av mina tårtor innan så kan jag säga att alla modelleringar är gjorda för hand och del för del. Det tar utan tvekan sin tid men det är ju så oerhört roligt att få skapa dessa figurer. Jag kan tillägga att jag inte kan dra ett rakt streck och jag hade aldrig trott att jag någonsin skulle lyckas att få ihop några figurer. Men med övning och en väldans massa envishet kan man komma ganska långt. 
Och till er som tror att inte heller ni kan modellera så säger jag; det kan ni visst!! Bara öva och gör det ni tycker är kul. Lek fram figurerna och var inte rädda för att pröva nya sätt. 
Och känner ni att det är svårt så ta gärna hjälp av mina steg-för-steg som jag skapat. De hittar ni här på bloggen under kategorin med samma namn. Där finns tex blommor, Pippi Långstrump, björn, apa, skor och mycket mer.
Jag ska försöka få ihop ett steg-för-steg även för Batman för den som vill ha lite extra hjälp med honom.

Tårtan är gjord på vaniljbotten och fylld med hallonmousse och mjölkchokladmousse. Den är spacklad med citronsmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda av sugarpaste.


Hallonmousse 
(kan bytas ut mot blåbär, jordgubb, björnbär)

250 g hallon, frysta
3 dl grädde
2 tsk vaniljsocker
3-4 gelatinblad
ev. 2-3 msk socker (om du vill ha en sötare mousse)

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten.
Koka upp hallonen tillsammans med en skvätt vatten. Låt dem koka tills de blir mos. 
Ta av dem från värmen.
Lyft upp gelatinbladen lägg dem i hallonmoset. Rör om tills de har smälts och blandats i moset.
Vispa grädden.
När hallonmoset svalnat helt så vänder du ner det i grädden och blandar ordentligt. 
Ställ i kylskåp i ca 3-4 timmar.

Mjölkchokladmousse
100 g mjölkchoklad
2,5 dl grädde
1/2 gelatinblad

Blötlägg gelatinet i kallt vatten i tio minuter. Vispa 2 dl av grädden (inte för hårt) och koka upp resten. Hacka chokladen fint och häll sedan över den kokta grädden över och rör till en slät massa. Lägg i gelatinet (krama inte ur det) och rör tills det är smält. Vänd sedan försiktigt ner den vispade grädden och låt stelna i kylen ett par timmar innan du fyller din tårta.




PS; du vet väl att Stheavenstreet finns även på Facebook? Klicka HÄR så hittar du dit!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping