St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 16 december 2014

Hemmagjord mintmarschmallows! Underbart till jul!


Ja kära vänner, då har jag bakat igen och dagens bakning tycker jag absolut att ni ska pröva. Det är faktiskt betydligt enklare än vad man kan tro. 
Jag har länge velat testa på att göra egna marschmallows, men har dragit mig för att göra det då det verkade svårt. MEN OJ vad fel jag hade!!!
Det tog inte lång tid, det var inte svårt, det är inte många ingredienser och det blev dessutom VÄLDIGT gott! Mycket godare än de köpta om jag får säga det själv. 
Det är perfekt som julgodis, framför allt när det doppas i choklad. En perfekt gå-bort-present inslagen i fin cellofanpåse med tjusigt band omkring. Eller varför inte som godis på julafton? Eller kanske i en strut i granen?
Så, testa nu detta så lovar jag att även du kommer vilja göra det många gånger igen!

Hemmagjord mintmarschmallows
ca 60 bitar

2 msk gelatinpulver
1 dl vatten
4 dl socker
1 1/2 dl vit sirap
3 msk vatten
några droppar pepparmintsolja

röd karamellfärg

Förslag på smaksättning:
Essens av olika slag tex tutti-frutti, päron, hallon.
Polkagrisar, nonstop, nötter, lakritspulver. 

Så här gör du:
Blanda gelatinpulver och 1 dl vatten i en skål, låt stå i 10 min tills dess att pulvret blivit tills gelé. 
Blanda socker, sirap och 3 msk vatten i en kastrull. Koka upp och låt koka i 1 1/2 minut. Rör om några gånger.

Till följande moment är det bäst med en köksassistent ( och då menar jag inte hjälpreda utan köksmaskin!!) 
Häll gelatinet och den heta uppkokade sockervätskan i en stor vispskål. Vispa på låg fart tills gelatinet löst sig. Vispa sedan på högsta effekt i 10-15 minuter. Tillsätt smaksättningen och färgen sist.
Vill du ha melerad marschmallow så rör du runt färgen för hand.
Lättast går det att vispa i en assistent med visp. Smeten blir rätt tjock och kompakt och det behövs lite kraft för att den ska kunna vispas på slutet så en motor som är stark är att rekommendera.

Pensla en form, ca 30x30, och en slickepott med lite neutral olja. Häll (eller snarare draaaaaaaa ut) smeten i formen med hjälp av slickepotten. Jämna till den så gott det går och täck sedan över formen med plastfilm och låt stå minst tre timmar (helst över natten). 
Klipp eller skär marschmallowsen i små bitar och rulla dem i florsocker. Du kan även stansa ut figurer med lite vassare stansar. Jag gjorde blommor och fjärilar och det var inte svårt alls.
Förvara godiset i väl förslutna plastpåsar.

Smeten är lätt att få ur formen om du oljat formen innan med neutral olja.

Jag delade min stora marschmallowklump rätt igenom eftersom jag hade gjort den lite tjockare i en mindre form. Det var inga problem alls att skära i den. 

Att stansa ut figurer är inte heller något problem!

Ljuvlig och lättarbetad konsistens!!




Nu är det inte många dagar fram till julafton!!! 

PS; du vet väl att du hittar Stheavenstreet även på FB? Där kan du ta del av inspiration, bilder, tävlingar och annat kul. Sidan hittar du HÄR!




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)