St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 11 februari 2015

Lakritskolakakor och en liten sneakpeak på Lakritsboken!

Ja kära vänner, jag har ju tidigare berättat om ett bokprojekt som jag fått äran att vara med ta del i. Och jag kan lova att jag är SÅÅÅÅÅÅÅ nyfiken och ser så mycket fram emot att få ha ett ex i min hand! 
Boken är skriven av Annica Triberg och Annika Wallin och handlar som ni ser om det härliga ämnet LAKRITS!
Denna bok innehåller allt ni behöver veta om det svarta guldet, rolig kuriosa och mängder med intressant fakta. Och inte nog med det; smarriga recept finns så klart med!
Många härliga recept på mat och vackra foton tagna av Albert Håkansson.

Jag har varit med och bidragit med några olika godsaker innehållande lakrits och jag har även tagit bilderna på bakverken. Det är första gången jag får glädjen att se mina egna foton i en bok!!! Det känns verkligen helt fantastiskt om än overkligt.

Boken har premiär på Lakritsfestivalen i Stockholm 20-21/3. Jag kommer förhoppningsvis finnas på plats där så har ni vägarna förbi så kom gärna och säg hej!

Och som en liten teaser så bjuder jag på några bilder från boken samt ett litet recept (dock ej med i boken).



Lakritskolakakor
Ca 30 stycken
100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk lakritspulver

Gör så här:
Låt smöret bli mjukt i mikron. Blanda med socker, vaniljsocker, sirap, vetemjöl, lakritspulver och bakpulver.
Halvera degen. Forma till två rullar. Lägg dem på bakpappersklädd plåt och platta ut dem.
Grädda i 175 grader i 10-12 minuter. Ta ut plåten och skär kakorna diagonalt.
Ät dem som de är tillsammans med ett kallt glas mjölk eller en god kopp kaffe.
Vill du dekorera dem lite extra så ringla lite mörk choklad över dem.





PS; ni vet väl att ni kan hitta Stheavenstreet även på FB? Där kan ni ta del av inspirerande bilder, roliga tävlingar och annat trevligt. Där kan ni även ställa frågor om tårtor och andra bakverk. Sidan hittar ni HÄR. Varmt välkomna!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)