St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 26 september 2012

Galet smaskig äpple- och björnbärskaka och vad döljer sig i påsen?



Jodå kära vänner, jag har bakat något riktigt smaskigt och väldigt enkelt att göra. Detta är bland de få saker jag bakat på sista tiden och man måste ju börja med något man längtar efter eller hur?!
Så det fick bli denna smarriga kaka med äpplen från vår egen innergård! Det är verkligen något speciellt med att kunna gå ut och plocka frukt bara så där för att sedan kunna använda den till bakning direkt. Det blir ju faktiskt lite extra gott tycker i alla fall jag :)

Äpplen plockade från träden på vår innergård, inte fel det minsann!!!

Kakan bakas egentligen i långpanna men jag gillar när den blir lite högre så jag tog därför en mindre form. 


Saftig äppel och björnbärskaka
2 ägg
2 dl socker
3 dl mjölk
4 msk smält smör

7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker

Fyllning:
2 msk mald kanel
1/2 dl socker
6 medelstora äpplen
ca 1 dl björnbär

Gör så här:
Börja med att skala, kärna ur och klyfta äpplena.

Blanda ägg och socker i en skål. Blanda ner mjölken och det smälta smöret.

Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan skål. Rör om med en gaffel så att de torra ingredienserna blandas ordentligt.
Häll i äggsmeten i mjölblandningen och rör om ordentligt med en visp (för hand med andra ord!).

Blanda sedan socker och kanel i en påse eller i en bunke. Lägg i äppelklyftorna i påsen, några i taget, och skaka om så de täcks av pulvret.

Klä en långpanna (eller en mindre form om du önskar en högre kaka), med bakplåtspapper.
Häll i smeten i formen och tryck ner äppelklyftorna och björnbären antingen i rader eller varför inte i ett fint mönster?!

 Strö över lite pärlsocker över kakan (eller farinsocker vilket jag brukar använda, smaken är dock som baken ;)).
Grädda kakan på 175 grader mitt i ugnen i ca 25 min (om du har den i vanlig långpanna). Använder du en mindre form så ökar du tiden i ugnen. Min brukar få stå inne i ca 35 minuter men tiden kan variera då ugnar kan funka lite olika. Håll därför koll på kakan så att den inte blir bränd.
Testa med en sticka då och då för att se om äpplena är mjuka. När de är mjuka och kakan är gyllenbrun och grann, tar du ut den.

Servera ljummen med glass eller vaniljsås- MUMS för själen!!!!
Se så, iväg och baka med er ;)



Vår charmiga lilla balkong och vyn in mot gården.

PS; min älskling är för närvarande i rikets huvudstad och messar mig dessa bilder:

Tror ni jag är avundsjuk? 
Jaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

Tror ni jag är nyfiken på vad som finns i påsen? 
EN ANING!!!!!!!!
Fortsättning följer imorgon för då kommer han äntligen hem igen, kan lova att den där stackars påse "won´t know what hit it" när jag får lägga tassarna på den!!!!
Inte älsklingen heller för den delen!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

4 kommentarer:

  1. Åh vilken underbar kaka ni mumsat på,gjorde faktiskt igår en äppelkaka som var riktigt god,björnbär låter riktigt gott till,lite extra lyx.
    heheheh åh han är i macarons himlen,förstår att du är avis,skulle ja oxå vara.ja har aldrig varit där,ja går till petite france i sthlm,sjukt dem godaste kola macarons ja ätit i hela mitt liv.
    Och välkommen tillbax,du har vart saknad.

    SvaraRadera
  2. Åh tack snälla, vad glad jag blir att höra det! Känns roligt att vara tillbaka :D
    Ja vem kan motså äppelkaka? Kan smälla i mig hur mycket som helst :D
    Vart ligger Petit France? Blir ju sjukt nyfiken på att åka dit och gotta mig i godsaker!!! Har du någon adress dit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. åh har du inte varit där,sebastian bodquet som ägde då jag var där,men vet att han fortfarande bakar till dem i alla fall macaronsen.
      Ligger nära vattnet,här e deras hemsida,lite mer info hittar du där
      http://www.petitefrance.se/

      Radera
  3. Vilket härligt place ni har!!! Påsen från Sthlm innehåller säkert något mycket gott, exklusivt & fint - perfekt till dig, det är dig väl unnat! :)
    Den där kakan såg mumsig ut! Inspirerande!

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)