St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 14 maj 2013

Recept- Biskvier med blåbärsmörkräm och mörk choklad!!!


Biskvier med blåbärsmörkräm
ca 20 st

Biskvibottnar
250 g mandelmassa
2 äggvitor
1 1/2 dl strösocker

Blåbärssmörkräm
200 g smör, rumstempererat
2 dl frysta och tinade blåbär med saften som bildats efter de är tinade.
1 1/2 dl florsocker
3 äggulor, rumstemperatur
3 tsk vaniljsocker

Topping
ca 300 g mörk choklad. (Jag använde Lindts 70% mörka choklad)

Bottnarna:
Sätt ugnen på 180 grader.
Riv mandelmassan och blanda med äggvitan och sockret tills det blir en smet. Häll upp i spritspåse och lägg i kylen i ca 20 minuter tills smeten blivit lite hårdare. Spritsa ut ca 20 rundlar på bakplåtspapper. Grädda mitt  i ugnen i ca 10-12 minuter. Håll koll i slutet då de har en tendens att få färg väldigt snabbt. Varje ugn fungerar olika och gräddar olika fort. Bottnarna ska bli gyllenbruna.

Smörkrämen:
Det är viktigt att alla ingredienserna är rumstempererade och rörs ihop för hand. Även de tinade blåbären. Om råvarorna är för kalla skär sig smörkrämen. Rör ihop blåbärssmörkrämen till en jämn smet. Det tar en stund så ha tålamod. Om det är svårt att få ihop smörkrämen så sätt skålen med smörkrämen 2-3 sekunder i mikron och rör igen.

Jag tycker det är lättast att spritsa på smörkrämen på bottnarna. Spritsa krämen på den platta delen av biskvibotten. Använd sedan baksidan av en sked och jämna till krämen så att den blir konformad.
Ställ sedan in biskvierna i kylen tills smörkrämen stelnat.

Smält chokladen över vattenbad och doppa sedan de kylda biskvierna försiktigt så att all smörkräm täcks av chokladen. Ställ biskvierna på ett galler så att överflödig choklad kan rinna av. (Den chokladen kan du om du inte vill slänga den, använda till att göra något annat smarrigt med. Jag spritsade mönster på bakplåtspapper, lade det i frysen så att chokladen stelnade. Sen är det bara att lyfta bort den från pappret och lägga den i en burk i frysen. Mönstret kan du sedan använda till att dekorera tårtor eller något annat trevligt med!)
Ställ sedan biskvierna i kylen så att chokladen stelnar.

Servera med en god kopp kaffe i solen och sätt dig ner och njut! För njuta bör man annars.....blir livet tråkigt!




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping