St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 11 april 2011

Vad är Sugarpaste och Flowerpaste?

Jag har fått ett antal frågor från er läsare som jag tänkte ta lite tid att besvara :).

Först och främst: Eftersom jag fått frågan om vad Sugarpaste är, ett antal gånger, så tänkte jag ge er en förklaring här:

Sugarpaste är en sockermassa som är mycket mjuk och smidig att arbeta med. Massan kan både färgas och modelleras. Den används till att klä tårtor som ska dekoreras. Den kan kavlas ut väldigt enkelt och den spricker inte på samma sätt som marsipan gör. Den innehåller inte mandel och därför kan den ätas av de flesta. En skillnad mellan SP och marsipan är att den förstnämnda är kritvit och blir därav mycket romantiskt och dekorativ till exempelvis bröllopstårtor.
SP har en lång hållbarhet dessutom och den smälter inte som marsipan görJag måste säga att jag tycker den är oerhört lättarbetad och grymt smidig. Den kladdar heller inte på samma sätt som marsipan.


Flowerpaste är en sockermassa som blir hård när den torkar. Den används mest till handgjorda sockerblommor men är idealisk till alla sockerdetaljer som behöver vara starka och hårda. Den kan kavlas mycket tunt (extremt tunt!) och är därmed perfekt till blommor, rosetter med mera. Massan kan köpas som hela bitar eller som pulvermix. Man kan med lätthet färga in både SP och FP. Tänk på dock på att inte använda vanlig karamellfärg då det kan förstöra massan. Används istället riktiga sk "pastafärger". Både SP och FP kan köpas färgade men det är lättare att få den nyans man vill ha om man själv färgar in massan man ska använda. Ni kan se under tidigare inlägg hur man gör detta :).


Sen har vi ytterligare en variant; MMF. Det står för Marshmallowsfondant. Denna gör man själv och också den används för att täcka tårtor. MMF har samma funktion som marsipan men är smidigare och mer finkornig, perfekt att göra figurer och tårtdekorationer av och passar nästan alla då den inte innehåller någon mandel.


Hoppas att detta kan hjälpa er som vill pröva på det underbara med tårtornas värld!!

Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)