St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 14 april 2011

Fyllningar till Macarons!



Jag har ju blivit ett riktigt stort fan av Macarons. Dessa små underbart goda bakverk pryder numera många fikabord. De går att göra i många färger och smaker, de går att pynta hur man vill och de blir ju så oändligt fina att både titta på samt goda att äta! Men givetvis vill man ju fylla dem med något smarrigt och då kanske någon av dessa fyllningar kan passa bra!

Smörkräm
100 g mjukt smör
1.5 dl florsocker
1 st äggula

Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Vispa ner äggulan. 
Vispa smeten tills den är jämn och fin. Spritsa eller klicka ut den.


TIPS: Du kan göra mycket med smörkrämen som tex färga den och blanda i någon god essens. Jag är barnsligt förtjust i Passionsfrukt så jag blandar gärna i sådan essens i min fyllning. Melon är också himmelskt gott! Blanda i några droppar av det du själv tycker bäst om så är det bara till att äta och njuta!!!


Hallonsmörkrämsfyllning
100 g rumstempererat smör
1.5 dl florsocker
1 st äggula
2 msk hallonsylt

Gör så här:
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Vispa ner äggulan. Blanda sedan i hallonsylten. Spritsa eller bred på Macaronsen.


Nutellasmörkräm
100 g rumstempererat smör
1.5 dl florsocker
1 st äggula
2msk nutella
1 msk kakao
                                                                
Gör så här:
Vispa smör, florsocker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Vispa ner äggulan. Tillsätt nutellan och kakaon och rör om till en jämn smet. Spritsa eller bred på Macaronsen.

Citronfyllning
50 g florsocker
50 g lemoncurd
150 g smör, mjukt
150 g naturell färskost
2 citroner, det gula av skalet rivet

Vispa ihop samtliga ingredienser, fyll i spritspåse.

Cocosfyllning
2 dl vispgrädde
150g vit choklad
ca 90 g riven kokos
Gör så här:
Koka upp grädden.
Bryt ned chokladen och rör till en jämn och slät kräm, tillsätt sedan kokosen.
Låt krämen stelna ca 1 timme i kylen. Spritsa eller klicka ut krämen på Macaronsen.

Nutellafrosting 

2/3 burk nutella
ca 200 g philadelphia eller annan färskost
ca 1/2 dl florsocker

Blanda ihop allt till en smet och spritsa eller klicka ut den på Macaronsen.

Kolakräm
1 dl mjölk
1 1/2 dl grädde
1 dl socker
1 msk smör
100 g choklad, i bitar
ca 3 dl florsocker
Gör så här:
Koka samman mjölk, grädde, socker och smör till en kräm, i ca 10 min.
Ta av plattan och rör ned chokladen.
Ställ krämen åt sidan för att svalna en stund, tillsätt sedan florsockret och rör till en kolakräm.

Nötnougatfyllning
100 philadelphiaost
75 g smör

6 msk nötnougat på burk
ev florsocker

Gör så här:
Blanda i alla ingredienser förutom florsockret i en skål och vispa till en jämn smet. 

Tillsätt florsocker efter smak eller om krämen känns för lös.





Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

2 kommentarer:

  1. Oh, vad mycket bra tips!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket för att du har samlat så många olika smaker på fyllning!

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)