St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 19 april 2011

Roligt med Flowerpastedekorationer!

Tänk så mycket kul man kan ha med att göra dekorationer i Flowerpaste. Jag var så sugen på att testa min nya utstickare så jag satte igång direkt när jag fick hem mitt paket! Just nu experimenterar jag lite för att se vad som blir fint och vad man hur man kan dekorera plaketterna. Här är några exempel:

Ville testa nya pennan! Den var oerhört smidig att skriva med och texten blev precis som med en vanlig penna. Sådan ska jag definitivt köpa fler av!

Blommor går ju att dekorera det mesta med.

En variant med slingrande grenar.

Enkel men stilren. Funderar på att lägga till en svart tunnare kant lite innanför yttersta linjen.

Japp, blommor igen!

Den lilla samlingen. Finns säkerligen en hel del man kan använda dem till :)

Imorgon fortsätter pyntandet! Nu önskar jag er alla en god natt!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

5 kommentarer:

  1. Hej Caroline!
    Idag skulle jag testa att göra blommor i flowerpaste för första gången. Det var ju väldigt kladdigt! Har du något tips på vad jag ska göra för att det inte ska vara lika klibbigt? Sen om du har något tips för att göra färgningen av sp och fp så lätt som möjligt så blir jag glad=)
    Kommer säkert fler frågor under tiden jag testar mig fram;)
    Glad påsk!
    //Sofie

    SvaraRadera
  2. Hej Sofie!
    Du måste använda florsocker att kavla ut flowerpasten i. Ta gärna lite på händerna också. När du använder florsocker så blir degen lite fastare och mer lättarbetad. Det finns något som heter "Petal Base" som man också kan stryka på kaveln och på underlaget för att det inte ska fastna när man jobbar med FP. (Kan tillägga att det funkar bra även med cocosfett!!). När du ska färga sp och fp så bör du använda pastafärger och INTE karamellfärg. Pastafärgerna är dryga och du behöver inte så mycket. Karamellfärg kan förstöra konsistensen på degen och göra den extremt kladdig att arbeta med. Det behövs dessutom mycket mer färg av den än av pastafärg. Pastafärgen köper du på tex Tårtdecor eller Strössel & Annat (länkar till dem finner du längst nere på min sida). Det är bara till att fråga på om du kommer på något mer :)
    Glad Påsk till dig med!!

    SvaraRadera
  3. Hej igen!
    Jag använde mig av maizena när jag kavlade ut fp:n, hade läst det någonstans men det blev inte så mycket bättre. Jag använde pastafärg att färga med och det blev bra efter ett tag, och som du säger det var verkligen inte mycket som behövdes. Jag har nu gjort mina första fp-blommor och dom blev jättebra. Om man gör dom några dagar innan man ska använda dom, vilket är det bästa sättet att förvara dom? Jag har sedan igår haft dom liggande i en burk med lock i rumstemp men jag tycker att dom tappade lite av den stelhet som de först hade...
    Nu i helgen ska jag göra min första tårta=) Är det bara att ta hela "klumpen" med sp och färga och sen kavla ut eller har du några fler tips?=)

    //Sofie
    /Sofie

    SvaraRadera
  4. Vad kul att blommorna blev lyckade! :)
    Bästa sätt att förvara dem är i en burk med tätslutande lock. Ställ dem gärna där det är mörkt (som tex i ett skåp). Funderar på om det verkligen är Flowerpaste du gjort dem i? När de är gjorda i FP brukar de bli väldigt stela och hålla sig så. De kanske inte har torkat helt? Du bör låta dem ligga framme när du stansat dem så de får torka till sig riktigt ordentligt. Jag trodde att jag hade beställt FP förra gången jag gjorde blommor, det visade sig att det var modelleringsdeg istället. Blommorna gick sönder och höll sig inte stela :(. Ibland är butikerna lite dåliga med att skriva ut vad som är vad och man misstar sig lätt. Jag brukar använda mig av Ballinas FP, tycker den är superbra. Jag handlar den på Tartdecor.

    Vad gäller att färga hela SPn så ja, det kan du göra. Det kan dock vara lättare att dela upp den i två bitar men då kan det å andra sidan bli två olika nyanser. Tänk på att du behöver mycket SP när du ska täcka tårtan. Många tror att man behöver enbart ett tunt lager för att de ska bli rakt och fint. Såvida man inte är proffs så kan jag säga att det behövs mycket mer. Du får räkna med runt två kilo (ibland mer beroende på tårtans storlek). Hoppas detta hjälpt dig lite :). Maila gärna en bild på tårtan, blir så nyfiken!! carolinedouren@hotmail.com
    Stort lycka till med tårtan, håller tummarna för dig :)

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Tack för dina tips. Gjorde cupcakes igår med mina blommor på, de belv så fina, och goda=). Det blev ingen påsktårta..men det blir istället en födelsedagstårta till min svärfar som fyller 60 år nu i veckan..ingen press!!! Sedan ska han ha fest till helgen, blir 60 pers och min svärmor undrade om jag inte kunde göra tårtor till då...ännu mer press, men jag ska försöka i alla fall. Jag skickar bilder om de blir bra;)
    Jag tror att det var fp jag hade köpt, det stod det på hemsidan där jag beställde..men som du säger, de kanske inte är så bra på att skriva ut exakt vad det är..men då ska jag titta efter på tartdecor istället...tror att jag beställde där först men fick göra en ny beställning på cakedreams istället...
    Hoppas du får en underbart skön påsk, med lite ledigt från tårtbaket (men det kanske du inte vill ;) )
    /Sofie

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)