St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 7 juli 2011

Modellera en calla; så här gör du!





Ja kära vänner, steg-för-steg är alltid bra att ha så här kommer en på denna enkla blomma. Den går så klart att variera med färger men här följer en väldigt enkel variant.


Det här behöver du ha för att göra callan:
Liten kavel
Sugarpaste
Blomkniv
Utstickare för calla

Kavla ut en bit sugarpaste.

Använd valfri storlek till att göra callan.

Stansa ut bladet.

Rulla en liten stängel till att lägga i mitten av callan...

...på bladet du tryckt ut.

Så här :)

Vik in högra sidan av bladet mot stängeln. Fäst ev med lite vatten som du penslar på bladet.

Vik över den vänstra sidan av bladet över den högra så de går lite omlott.

Då ser den ut på detta vis.

Böj ut blomkanten med fingrarna och forma till kallan runt om så den får sin karakteristiska form.

Så här ser den ut då.

Ställ callan i exempelvis ett litet snapsglas. Låt den torka några timmar så den bibehåller sin form och inte blir platt när du lägger den på tårtan.

Du kan också pensla på pulverfärg i inuti callan för att färgsätta den.

Så där, inte så svårt va?! :)

Utstickare för callor hittar du HÄR.


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

2 kommentarer:

  1. Nä de ser lätt ut,och de man lägger i mitten kan man pensla på med lim el vatten och strö på gult strössel,då ser de ut som riktig kalla :D
    Nä jag gör inte hälften så mycket fint som du gör.Du är jätteduktig,du borde starta eget.

    SvaraRadera
  2. Ja det var en bra idé!! Det måste jag testa, tack för tipset :). Det blir nog kanske ett litet företag till hösten :), om allt går som det ska. En stor kram till dig för allt fint du skriver till mig, det gör mig så glad!

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)