St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 21 augusti 2011

Macaronsrecension nr 2- Pierre Hermé!

Då var det dags för macaronsrecension nr 2 och denna gången är det Pierre Hermés macarons som blir bedömda. 




Smakerna som vi testade var Oliv/vanilj, Creme Brulée, Choklad.

Oliv/Vanilj; Detta var en oerhört otrevlig blandning måste jag säga. Oliv passar definitivt inte som någon smaksättning i en macaron. Fyllningen såg ut som vaselin i konsistensen och i färgen och den var inte alls trevlig att äta. Mia tyckte att det var för tydlig smak av oliv och fick till och med en olivbit i sin smakbit. Hon tyckte att det smakade olivkärna. Robban tyckte att det smakade gammal vaniljgrädde och tyckte inte heller att det passade som smak i en macaron. Mattias tyckte samma sak som Robban. 
Usch, fy och blä för denna smak!!!
Betyg; 1/5 av Mia, Carolin och Robban.
2/5 av Mattias.
Hade jag kunnat filma Mias min när hon åt denna så hade ni fått skratta lika mycket som mig om ni sett den! Hon uttryckte verkligen med hela ansiktet att den inte var god...på något sätt alls!!!

Cremé Brulée; Väldigt fint utseende på den då den var pudrad med pärlemofärg, den skimmrade vackert! Smaken var god och fyllningen var len tyckte jag. Mia tyckte att det var en enkel och lätt smak, påminde om gräddkola. Robban älskade smaken och var mycket nöjd. Mattias tyckte den var ok.
Betyg; 4/5 av Caroline, Mia och Robban.
3/5 av Mattias.

Choklad: Mycket mörk chokladsmak. Lite bränd smak och en hint av arrak. Passar nog utmärkt till en god kopp kaffe skulle jag tippa. Mia tyckte också att det var en kraftig chokladsmak. Hon tyckte att den hade en smak av hemmgjord kola samt kakao.
Robban tyckte att det var en smak av väldigt mörk choklad och även han tyckte att den skulle passa perfekt till kaffet. Även Mattias tyckte att det var en kraftig smak av mörk choklad.
Betyg; 4/5 av Caroline, Robban och Mattias.
3/5 av Mia.

Förutom de tre som prövades igår så testade jag, maken och dottern ytterligare tre smaker:
Lakrits/viol, Mint/gröna ärtor, Citron

Lakrits/viol; god lakritssmak och helt ok konsistens. Mycket bättre än Ladurées men det fattades ändå en del för att det skulle bli ett högre betyg. 
Betyg: 3/5

Mint/gröna ärtor; OMG, vilken oerhört vidrig smak. Ärtor hör absolut INTE hemma i en macaron, det är utan tvekan fastställt *urk*. Jag trodde av de små gröna bollarna var typ sockerpärlor för dekoration. Nope, det var riktiga ärtor. Nej mina vänner, den smaken gav en lätt spykänsla och jag kommer aldrig mer äta den! Det kommer heller ej resten av familjen.
Betyg; 0/5

Citron: Godkänd och helt ok smak. Återigen bättre än Ladurées.
Betyg; 3/5

Sammanfattning: Bättre än Ladurées i smakerna, förutom mint/gröna ärtor som var vidrig och så förstås olivmacaronen som inte heller var den bästa. Konsistensen också snäppet bättre även om man saknar lite av marängkänslan. Helt ok askar, Ladurées askar vinner dock med hästlängder. Macaronsen höll sig rätt ok i asken men var lite mosade på sina ställen. Rätt söta i utseendet.
Även Hermé verkar spinna loss ganska rejält vad det gäller smaker och det blir lätt för mycket konstigheter. Macaronsen känns dock inte artificella i smaken och de känns heller inte fabriksgjorda som Ladurées macarons gör. 
Ett plus var en del av Hermés fyllningar som var ganska lena och fina i konsistensen. 


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)