St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 14 augusti 2011

Hur svårt kan det vara att hitta en god Macaron?????


Nu mina vänner ska jag berätta för er att det inte på något sätt alls är lätt att hitta en god macaron. Låt mig börja från början....

Vi började med att köpa de världsberömda Ladurées macarons. Lyckan var total när vi sprang på ett sådant ställe i London och jag äntligen fick köpa dessa omtalade macarons. Underbart vackra askar och söta små kakor i massor av smaker. Och så smakade vi dem.....



Eeeeeeeeeewwwwwwwww! Vilken total besvikelse. Ett anti-klimax utan dess like. Macarons som var så sötsliskiga att de fastnade på tungan. Jag som hade förväntat mig en smaksensation fick trumpet ge upp min förväntning av en god macaron. Vi prövade tre smaker (och har tre kvar men ingen av oss vill äta dem...); 
Ros
Citron/timjan
Lakrits

Vi tyckte alla tre att de var alldeles för sötsliskiga och att de skulle vara gjorda av maräng framgick inte alls. Man kunde bara känna mandeln. Rossmaken var absolut fruktansvärd, citronsmaken var sådär och lakritssmaken var ätbar men inte mer. Konsistensen var vidrig. Min dotter, som annars älskar macarons, tyckte de var väldigt oätbara (kan använda många andra hemska ord men väljer att hålla mig åtminstone lite korrekt). Så det kommer inte bli fler av dessa. En ask med 6 st macarons kostade 160kr. Inte värd de pengarna!!!! Möjligtvis asken då kanske, den är väldigt snygg!



Macaronsprövning nr 2 var från ett franskt företag som heter PAUL. Väldigt fina i utseendet med söta färger. Dock inte alls lika fint förpackade som Ladureés. De var snäppet bättre i konsistens med tyvärr inte mycket smak överhuvudtaget. Inte mycket till maräng där heller. Så de köper vi inte heller igen.

Idag prövade vi ytterligare en macaron. Den var dock inte från något märke utan bakad av en lokal Pattisiere vid Eiffeltornet. Återigen i spänd förväntan så tog jag ett bett bara för att upptäcka att den var STENHÅRD.....med andra ord BRÄND. Och hur vet jag det? Jo, jag har själv bränt ett antal plåtar och jag vet därmed att när de är brända så blir de stenhårda. Så nej, inte någon god macaron där heller.

Nu har vi två av de största märkena kvar; dvs Fauchon och Herme. Jag hoppas verkligen att de kommer vara godare där, annars blir jag grymt besviken.

Om det är någon av er läsare som har något tips på någon Macarontillverkare jag inte får missa medan jag är i Paris så snälla säg till!

Jakten fortsätter....

Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

3 kommentarer:

  1. Jag läser alla dina inlägg men har haft fem tårtor denna helgen och inte haft en minut över att kommentera. Men tjeeeeeena - 160kr för 6 äckliga macarons? Helt sjukt, jag måste absolut höja mina priser ;-) Ni verkar ha det fantastiskt bra i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Förstår att du har fullt upp så duktig som du är!!! Dags att öppna eget ;).
    Ja visst är det sjukt dyrt!! Och med tanke på hur extremt äckligt de smakade så är det en ren rip off kan jag säga. Grymt besviken :(.
    Trägen vinner dock, jag SKA hitta goda macarons!!! (tycker dock mina egna är bäst än så länge...får man säga så???)

    SvaraRadera
  3. Det är ju eg SKETABRA att Dina är godast.... snacka om grej att sälja dina macarons på. Låta andra provsmaka dem där "fina, dyra" macarons och sedan dina... hemgjorda och fantastiska. You GO girl. (Ps... jag måste ju få smaka dina när jag väl tar mig hem till Kalmar... har 1, inte ätit ngt som du bakat, 2, aldrig ätit macarons över huvudtaget. Så... jag måste ju få en lyckad smakupplevelse första gången... och då väljer jag att äta Dina ...)

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)