St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 5 september 2011

Liten manual för hur man gör chokladskor!


Man behöver så klart en bra skoform att "gjuta" själva skon i. Formen finns på ett antal av e-butikerna.

Candymelts som utgör själva materialet till skon kan också vara bra att ha. Det finns flera olika sorters choklad man kan använda, detta är bara en av sorterna. Man använder det man själv tycker är bäst och att pröva sig fram är aldrig dumt!


Lägg chokladen i vattenbad och låt den smälta på mellanläge. Det får inte koka! Den kan även smältas i micron om man hellre föredrar det. Smält den tills den är mjuk och fin samt lätt att smeta ut i formen.
För fler tips om hur man använder Candy melts, ta en titt HÄR.

Börja med att lägga ett lager så att det täcker formen. När det är gjort så lägg formen/formarna i frysen och låt chokladen stelna. När det har stelnat så tar du ut formarna och lägger ett lager till tills dess att det är ett lite tjockare lager. Det måste finnas kant nog att foga ihop skorna med så att de fäster i varandra.

Att få det jämnt är ingen lätt match vill jag lova. Jag nöjer mig faktiskt med en ojämn yta och täcker det som syns med en sugarpastesula. Alla sätt är bra utom de dåliga, eller hur?!
När andra lagret är gjort så lägger du formen i kylen igen och låter den stelna.

Ta ur formen ur kylen och släta till kanterna på skon. Skrapa försiktigt bort överskottschokladen som eventuellt hamnat på själva formen.

Vänd på formen FÖRSIKTIGT och ta ut skon. Denna formen var oerhört smidig då skon faktiskt lossade direkt. Passa på bara så att den inte smäller i bordet och går sönder....tro mig....INTE KUL!!!

Ta de båda sidorna och sätt ihop dem. Kolla ifall du behöver jämna till kanterna lite för att sidorna ska fästa mot varandra. Jämna till genom att skrapa FÖRSIKTIGT med en vass kniv. När du tycker att de är jämna nog så fäster du sidorna mot varandra med hjälp av glasyr. När du fäst sidorna så bind försiktigt band runt skon så att den hålls ihop. 
Låt nu glasyren torka så att skon sitter ihop, det tar några timmar (om man nu inte använder Karlssons klister vilket jag nästan hade velat göra....fast det är ju som bekant inte så bra att äta!!).

Det kan vara lite småtrixigt innan man får ihop den. Jag rekommenderar att använda handskar när man gör detta. Dels för den hygieniska aspekten men även för att undvika att få fingeravtryck på chokladen. 
Tycker du att det är krångligt? HÅLL UT, den är värd att jobba för!!! Skon blir en rolig och annorlunda present att ge bort, eller varför inte ställa den som dekoration på fikabordet?

Min sko står på tork just nu så det färdiga resultatet får ni se lite senare!

Här har ni en jag gjorde för ett tag sedan som jag blev nöjd med:




Den är gjord med Candy melts och sedan sprayad med ätbar guldfärg. Dekorationerna på skon är gjorda av sugarpaste som jag fäst på skon med hjälp av glasyr.



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)