St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 19 september 2011

Dagens tips; vad gör man med spruckna macarons?

Som jag sa igår så verkar det ju vara helt omöjligt att göra macarons när det regnar. Jag fick ut några stycken som var hela men majoriteten var spruckna. 
Men misströsta inte om du råkar ut för samma sak, det finns nämligen ett väldigt bra användningsområde för även de spruckna. För de smakar ju faktiskt lika gott (om inte godare!) och det är synd att slänga dem bara för att de inte ser ut som vanligt.
Nej använd dem istället som "strössel" till glass och annat gott. De blir en perfekt godsak och ett mycket bra komplement till något annat smaskigt!!!
Så här gjorde jag:

Det blir faktiskt både fint OCH gott!!
Och har du inget att använda dem på direkt så frys in dem och ta fram dem när de behövs.
Så där ja, nu behöver du inte vara besviken när de blir spruckna, nu har du ju ett helt nytt användningsområde!!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

3 kommentarer:

  1. Bra idé : vad man kan göra med macarons som man har misslyckats l i t e med. Det händer även mig, fast jag har inte märkt så mkt av det när det har regnat!! :) Kanske kommer..

    En annan fråga: hur tänker du kring färgpasta och pulver?? Tänkte om du har hittat färger som inte består av e-nummer ? Min jakt pågår febrilt men har ej kommit så mkt framåt. Jag vet att det finns några färger ( gjorda på naturliga extrakt) som man kan beställa från en fransk sida, men det är inte så många färger det handlar om. Och visst borde det finnas ett annat sätt än att använda sig av Wiltons färgglada pulverfärger, eller vad tror du?? Svara gärna!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Katarina!
    Jag har inte heller varit med om att de spruckit innan när det regnar och jag vet inte alls om skrönan stämmer, men jag skyller på det haha ;)
    (det kan ju inte varit JAG som misslyckats...hrm..host...host)

    Om jag ska vara helt ärlig så har jag inte tänkt så mycket på det. Men det är ju faktiskt värt att göra så du har gett mig en tankeställare! Jag köpte några färger som var franska när jag var i Paris i somras, tyvärr var det inte mycket att ha då de knappt gav någon färg alls. Jag använde MYCKET av dem och de syntes knappt inte.
    Wiltons färger använder jag inte då jag har erfarit att macaronsen blir förstörda av dem. De blir extremt kladdiga och vill inte lossa från pappret. Jag använder mig av Squires Kitchens färger och jag har inte tänkt på e-nummer. Men nu ska jag definitivt börja kolla och se om det finns några alternativ. Vad bra att du väcker frågan! Självklart vill man ju göra allt så naturligt som möjligt, för nog är det bäst i längden.
    Var inne på din sida och jag blir sååååååå avundsjuk på dig, du har ju bott i underbara PARIS!!! Ååååååååååå, dit vill jag ju flytta! Hur kom det sig att du flyttade tillbaks?
    Och btw, jag har lagt till din sida på min blogglista, vill inte missa ett enda av dina inlägg! Vilka vackra macarons du gör, och med så många smaker!

    SvaraRadera
  3. hej igen!!
    ja, det tål ju att tänkas på det där med e-nummer . och även om det är i liten mängd så får vi ändå i oss dem via les macarons. Jag håller på att fundera hur man skulle kunna få fin färg på macarons men utan att använda industrifärger. To be continued alltså...
    Jag har bott i frankrike i totalt 31/2 år. Och jodå, jag vill fortfarande ibland flytta tillbaks, men närheten till naturen, min träning ( le bien être) fick mig att flytta hem igen. Så kan det gå. Frankrike är underbart på ytan, men skrapar man lite... är det inte alltid så lätt som inflyttad . fast så är det ju vart man än flyttar i världen ...:)
    Jag håller på att fixa wordpress på min sida, men snart kan jag också lägga till länkar. Då länkar jag till dig!!!! :) Grymt roliga proejekt du har, hoppas att det kommer gå fint!! Det är jag övertygad om!

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)