St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 11 januari 2014

Tips för den Cake Popsglada!!


Ja kära vänner, här ser ni ett av mina få försök med dessa roliga cake pops. Jag tillhör tyvärr inte sorten som har tålamod att göra dessa godsaker men för dig som har det så har jag sammanställt en liten lista med sådant som kan vara kul för att göra sötsakerna lite roligare!
Men först ett recept:




Cakepops av kladdkaka

100 g smör
2 ägg
2.5 dl strösocker
5 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 dl vetemjöl
1 krm salt

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en bakform.
Smält smöret i en kastrull.
Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt det smälta smöret.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten, blanda försiktigt till en slät smet.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ungen i ca 25 minuter (kolla dock kakan en stund innan så att den inte blir för torr, kakan ska vara kladdig i mitten!).
Låt kladdkakan svalna och rulla sedan bollar av den.
Smält choklad över vattenbad och rulla bollarna i den. Strö över strössel och låt stelna i kylskåpet. 
Trä upp bollarna på pinnar.

Tada, klart!

Så till tipsen: Om ni använder kladdkakecakepops-receptet (jösses vilket långt ord!) som jag använde i inlägget innan så skulle jag säga att du bör rulla bollarna av kakan medans den fortfarande är lite varm. Då är den som kladdigast och fäster bättre. Du kan kyla ner cakepopsen en bra stund innan du doppar dem i choklad. Använd heller inte någon halvdan choklad utan ta hellre någon ordentlig som tex Fazer. Annan choklad har en tendens till att bli väldigt "rinnig" och då droppar hälften av chokladen bort från själva bollen. Det är också svårt att få strössel att fästa om det är så rinnigt.


Se också till att du har något lite hårdare att sätta cakepopsen i som tex en frigolitbit. Då står de stadigt när de ska torka. I brist på just frigolit så satte jag mina i ett flingpaket som jag stack små hål i. Mindre bra kan jag säga, för pinnarna stod inte alls där jag ville!

Jag satte ut mina cakepops på balkongen en stund för att låta dem stelna (det var vansinnigt kallt ute när jag gjorde detta så det passade perfekt). Ställ in dem i kylen, med andra ord, så de får stelna.

För lite extra fin effekt; knyt små söta band runt pinnen innan de serveras. Glöm inte att man äter även med ögonen :)






TIPS:
För er som blivit intresserade av Cake Pops så har jag gjort en liten sammanställning som jag tänkte redovisa här. Det här med Cake Pops är ju relativt nytt i Sverige, även om det finns några stycken som hållt på ett tag. Det har dock inte slagit igenom förrän nu trots att det är stort i tex Usa. Nu har jag suttit och kollat runt på olika webshoppar och bloggar och hittat lite roliga saker. Till att börja med skulle jag vilja rekommendera denna bok som jag själv fick i posten i veckan. Det är full av inspiration och härliga bilder samt recept (även om de är med amerikanska mått, kan tipsa om att det då är bra att ha en våg där man kan ställa in vilken måttenhet man vill ha). Har visat boken här på bloggen innan men här kommer den igen;

Den är skriven av "Bakerella" och innehåller massor av tips och trix. Helt klart väldigt användbar om man gillar dessa små sötsaker som passar till både fest och vardag :)

Tyvärr har vi ju ett väldigt begränsat sortiment i vanliga livsmedelsbutiker så enda sättet att hitta Cake Pops-tillbehör (som jag har hittat) är att beställa tillbehör från webshoppar som säljer tårtsaker.
Vi har nog alla stått och kladdat med smält choklad och blivit irriterade över hur snabbt det stelnar eller hur svårt det är att få det snyggt när man rullar kakan/godiset i det. Detta, mina kära vänner, är vad man ska använda istället:



De finns som ni ser i massor av olika färger! Sådana kan ni hitta här!
Man smälter dem i vattenbad eller i microvågsugn och sen är det bara till att doppa Popsen i smeten och sen pynta loss. 

Vill du färga vit choklad så kan du använda speciella färger till det:
Sådana färger hittar du här!

Man kan givetvis använda grillpinnar att sticka i Cake popsen men om man vill göra dem lite extra snygga och proffsiga så kan man använda klubbpinnar eller kakpinnar:


Sådana hittar du här! Finns i flera olika färger dessutom.
Eller varför inte fästa dem i fina sugrör?
Dem kan du hitta här!

Om du vill göra det lite lättare för dig så kan du använda färdiga formar att trycka ner kakan i så den får fin form. De ser ut på detta vis:


Praktiska formar då det är utstansat för pinnarna i själva formen. Några formar går att hitta här

Vill du har formar för flera cake pops på samma gång så kanske det här kan vara något:
En sådan hittar du här!

Har upptäckt att den amerikanska marknaden har betydligt mer att välja på vad gäller formar så vill du ha någon speciell form så ta en titt på de amerikanska weshopparna istället. 

Det kan även vara användbart att ha speciella livsmedelspennor att rita med om man vill göra mönster eller annat kul på sina Cake Pops:


Sådana finns att köpa här!

Vill du paketera dem fint så kan du satsa på fina påsar:
Dem hittar du här!

Eller kanske en fin presentask?
Sådana hittar du här!

Har du gjort många pops till kalaset så kanske du vill ha en sådan här att sätta dem i:
En sådan hittar du här!


Med alla dessa produkter och lite övning så kan det bli så här fint:


Eller så här coolt:


Bilder från Bakerella's bok "Cake Pops".

Hoppas du fått några användbara tips på vad man kan använda. För tips hur man gör dessa små fina munsbitar så rekommenderar jag att man tar en titt i boken jag nämnde i detta inlägg.

Det finns dessutom massor med fina tips både på Pinterest och Youtube. Vill du göra någon av sötnosarna ovan så rekommenderar jag att googla runt efter roliga tips!

Det finns en uppsjö med roliga produkter för Cake Pops och de ovan är bara ett axplock. Titta runt bland de olika e-butikerna och du kommer hitta fler roliga saker!

Lycka till med bakandet!




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)