St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 22 januari 2014

Smulpajsmuffins, galet gott! Recept!

Ja kära vänner, ibland är det roligt att testa lite nytt för att se hur det blir. Häromdagen när jag skulle baka äpplemuffins med mandelmassa (på sambons begäran) fick jag ett litet sug efter att testa att göra ett smultäcke ovan på muffinsen. Och jösses vad galet gott det blev! Lite crunchig yta och på insidan mjukt äpple och saftig muffins. Kan säga att det var väldigt svårt att låta bli att ta fler än en. Detta är definitivt en av mina favoriter från och med nu! Och självklart delar jag med mig av godsakerna:





Smulpajsmuffin a la Stheavenstreet

150 g smör
2 dl socker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2-4 äpplen (antal beroende på storlek och hur mycket äpplen man vill ha i)
2 msk kanel
2 msk kardemumma
2 msk socker
mandelmassa utefter smak (kan med andra ord uteslutas eller användas i större mängd!)
Till smultäcket:
50 g smör
2 dl vetemjöl
2 nävar kellogs cornflakes (alt SpecialK för extra mycket crunch!)
ev 2 msk socker (jag tog inget socker då jag inte anser att det behövs, men vill man ha täcket lite sötare så lägg till det)

Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Ta ut smöret så att det blir rumstempererat.
Lägg i smör och socker i en skål och vispa det sedan hårt tills smöret blivit vitt och lite luftigare. Rör sedan ner ett ägg i taget samtidigt som du vispar. 
Rör sedan ner mjölken och vaniljsockret.
Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål, rör om med en gaffel så att det blandas ordentligt. Häll sedan ner det i äggsmeten.
Sätt i pappersformar i en muffinsplåt. Fyll formarna till lite under hälften med smet. 
Mixa ihop ingredienserna till smultäcket. Använd fingrarna till att jobba ihop mixen så att den blir välblandad och ordentligt smulig. Är den inte tillräckligt smulig så tillsätt lite mer mjöl eller flingor.
Lägg i äppelklyftorna i en påse och häll sedan i kanelen, kardemumman och sockret. Skaka om påsen så att äppelklyftorna blir täckta av blandningen.
Tryck sedan ner en äppleklyfta (eller mer om du vill ha det) i varje muffinform. 
Hyvla av mandelmassa med hjälp av en osthyvel. Tryck sedan ner skivorna ovanpå muffinsen.
Lägg ett lager smultäcke över varje muffin och ringla sedan antingen lite flytande honung eller ljus sirap över varje muffin (detta kan dock uteslutas om man tycker att det blir för sött).
Grädda muffinsen i mitten av ugnen i 12-15 minuter.
Ta ut och låt svalna på ett galler.
Avnjut tillsammans med ett stort glas mjölk eller en god kaffe!





Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)