St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

onsdag 29 januari 2014

Steg-för-steg på Herr Nilsson, Pippis lilla apa!



Ja kära vänner, då kör vi en steg-för-steg till. Pippi har jag redan gjord och har du missat henne så hittar du manualen HÄR.

Detta behöver du: sugarpaste/marsipan i färgerna mörkbrun, ljusbrun, grön samt en extremt liten bit vit samt svart. 
Vad gäller verktyg så kan det vara bra att ha dessa eller liknande; 
-platskniv
-spetsigt verktyg
-scallop

Börja med att dela upp den mörkbruna spn/marsipanen i delarna du ser ovan. Spara en liten bit till svansen. Storleken på Herr Nilsson bestämmer du så klart själv, därför anger jag inga specifika mått.

Börja med att kavla ut en bit av den ljusbruna spn och tryck baksidan av tex en tyll, mot spn så att du stansar ut en cirkel. 
Denna biten ska vara en del av apans ansikte.

Som på detta vis.

Skär bort en liten V-formad bit överst på cirkeln. 

Pensla på lite vatten på baksidan av biten och fäst den sedan mot det som ska vara huvudet.
Tänk på att lägga apans huvud i något skålformat så att huvudet inte blir platt baktill.

Gör två små hål där ögonen ska vara.

Rulla två små bollar av vit sp/marsipan och tryck ner i hålen. Jämna till dem lite så att de ej sticker ut för mycket.

Rulla två pyyyyyyyttesmå bollar av den svarta spn/marsipanen och tryck dit på det vita. Jämna till dem lite genom att trycka lite försiktigt med lämpligt verktyg.

Rulla en avlång bit av den ljusbruna spn/marsipanen. Gör ett streck lite nedanför mitten på den avlånga bollen. Pensla baksidan av den med lite vatten och fäst den mot apans ansikte. Se bild ovan.

Använd det spetsiga verktyget till att göra två små näsborrar.

Nu ska du använda de två minsta delarna och göra öron av dem. Använd lämpligt verktyg till att forma öronen.

Tryck till ena sidan av örat så det ser ut som på bilden ovan. Den spetsiga delen ska föras in mot huvuddelen.

Använd ett spetsigt verktyg för att göra små hål där apans öron ska sitta. Pensla med lite vatten i hålen innan du sätter dit öronen.

Nu är huvudet färdigt och vi går vidare till kroppen.

Kavla ut en bit grön sp/marsipan och skär till den som på bilden ovan. Pensla lite vatten på den gröna spn/marsipanen och vik in de gröna delarna så att de fäster sig mot apans kropp. Se bild nedan.


Jag brukar sticka ner en klubbpinne i figuren så att den dels håller formen och dels kan staga upp figurens huvud. Det funkar också med sugrör, rå spagetti, tandpetare.
Var dock noga med att se till så ingen får de oätbara delarna i munnen. Upplys ALLTID de som äter tårtan om det finns något i figuren som EJ är ätbart!!!

Nu ska vi klä apans armar och ben. Kavla ut en bit grön sp/marsipan och upprepa proceduren ovan. Det fungerar likadant på både armar och ben, därför nöjer jag mig med att visa det en gång.

Vill du forma händer på apan så kan du använda verktyget på bilden. Annars skär du bara till formen.

Montera sedan armarna och benen på apan. Pensla lite vatten på varje del som ska fästas mot apans kropp. Tryck till delarna lite så att de sitter och forma till som du vill ha dem.
Rulla den sista delen av den mörkbruna spn till en svans och fäst baktill på apan.


Så där, nu är du klar!!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping


5 kommentarer:

  1. Vi är så tacksamma över den goda och fantastiskt fina tårtan! Tusen tack för ditt engagemang och fina hantverk!

    Kram Stina

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för den superbra beskrivningen, blir nog en Herr Nilsson på dotterns Pippi-tårta med :-)
    //Kristina

    SvaraRadera
  3. Tack så hemsk mycket för dina steg för steg beskrivningar Du är helt underbar som delar med dig !

    SvaraRadera
  4. Jag ska klara av det, tack för tydlig beskrivning. Mitt barnbarn fyller 2 år den 10 mars, hur pass tidigt kan jag göra Pippi och apan tror du?

    SvaraRadera
  5. Finns det någon som kan förklara hur man gör en fin Lilla Gubben?

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)