St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 7 januari 2014

Dubbelt av det goda- Chokladälskarens dröm!!

Ja kära vänner, som ni vet så älskar jag att göra tårtor. Men denna gången kände jag för att göra något litet annorlunda och inte använda varken sugarpaste eller marsipan. Istället så valde jag att pynta den med vackert godis som dessutom ger ett fint meddelande till den som får tårtan.
Godis är definitivt något jag kommer använda mig mer av och framför allt på barntårtor. Jag menar, kan det bli bättre än en smarrig tårta OCH godis?
Barnet i mig jublar!



Tårtan på bilderna är i ett mindre format och jag har här stansat ut tre bottnar som jag staplat på varandra. Mellan varje lager samt på utsidan har jag den goda chokladfrostingen du finner receptet på nedan.

Chokladtårta
100 g mörk choklad av god kvalitet, 70%
200 g smör
1 liten burk katrinplommonpuré (du kan använda dig av barnmatspuré)
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker


Dela chokladen. Smält smöret i en kastrull, ta av från värmen och rör ner chokladen tills den är smält. 

Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver.
Rör ihop den smälta chokladen/smöret och katrinplommonpurén. 
Sikta ner mjölblandningen i smeten och rör slätt.

Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, cirka 24 cm i diameter. Slå ner smeten.

Grädda i mitten av ugnen i 40-45 minuter. Känn med en sticka, den ska vara nästan (den får dock gärna vara lite kladdig i mitten) torr. Täck eventuellt med bakplåtspapper mot slutet om ytan blir för mörk.



Ta ut kakan och låt den svalna lite innan du lossar den från formen.

Chokladfrosting
150 g mörk choklad (70%)
200 g rumstempererat smör
3 dl florsocker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
3 msk stark kaffe

Smält chokladen över vattenbad. När den är smält ställer du den åt sidan och låter den svalna till rumstemperatur.
Vispa smöret ljust och krämigt. Tillsätt florsocker och kakao lite i taget tills blandningen är jämn.
Blanda i den smälta chokladen och vaniljpulvret.
Tillsätt kaffet, en matsked i taget, och vispa i ett par minuter tills frostingen är slät och glansig.
Bred på frostingen på tårtan med hjälp av en spatel. 
Vill du, dela kakan i två delar och bred hälften av glasyren emellan och resten ovanpå. Annars brer du på ett generöst lager ovanpå och runt kakan.
Servera gärna med en stor klick grädde och en god kopp kaffe.

Dekorera tårtan med vackert godis eller pryd den med en tjusig blomma på toppen! Bara fantasin sätter gränser!

Jag har fått många frågor om dessa hjärtan när jag använt dem på andra bakverk. Tyvärr har jag inte hittat någon butik som säljer dem här i Sverige än så länge. Själv köpte jag dem i London. Men jag hittade dock en sida där man kan beställa dem! Om du klickar HÄR så kommer du dit.






Godiset jag prytt den andra sidan av tårtan med kommer från Lagerhaus. Det står en text på varje godisbit så du kan plocka dina favoriter och ge just ditt eget meddelande till den som ska äta tårtan!










Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)