St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

torsdag 23 januari 2014

Stheavenstreets pärongräddbullar med det lilla extra!




Ja kära vänner, nu har jag experimenterat igen. Det här med överraskningar är något jag tycker är kul och framför allt när de kan hittas i bakverk. 
Denna gången har jag testat både vad gäller form och innehåll och det är egentligen klassiska gräddbullar jag smaksatt, färgat och gömt något trevligt i. 
Jag skulle nog vilja säga att dessa är perfekta till barnkalas eller när du har de där riktiga gottegrisarna på besök!

Pärongräddbullarna har jag gjort på en kexbotten som jag skurit i avlånga längder då jag tyckte det var ett ganska trevligt format. Inuti har jag lagt ett lager med nonstop vilket blev väldigt gott och gav lite crunch till godbiten. 
För att göra gräddbullen ett snäpp roligare så har jag roat mig med att toppa några av dem med Pop Rocks-godis. Och vad är det då? 

JO, en del av er minns säkert det där godiset man åt när man var liten och som poppade i munnen? Det blev som en liten rolig explosion och man var helt fascinerad över detta häftiga fenomen! Så varför inte ge barnen en liten poppande överraskning när de tar ett bett av kakan, jag lovar de kommer tycka det är roligt!


Stheavenstreets Pärongräddbullar med det lilla extra


Marängen: 
3 äggvitor
1,5 dl strösocker
0,5 tsk äkta vaniljpulver
Några droppar pressad citron
2 gelantinblad
några droppar päronessens
några droppar karamellfärg el pastafärg
Smörgåsrån, ca 10-15 st

Gör så här:
Börja med att skära varje smörgåsrån i två delar. De ska skäras på längden. 

Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten i ca 10 min
Vispa äggvitorna till ett fast skum.
Tillsätt några droppar citron. 
Blanda socker o vaniljpulver o tillsätt lite i taget under fortsatt vispning tills smeten blivit fast o blank.

Droppa i några droppar päronessens (börja med bara ett fåtal droppar, essens är ofta starkt och kan snabbt ta överhanden). Smaka av och se om det behövs några droppar till. 

Tillsätt karamellfärg/pastafärg om du vill färga smeten. 

Krama ur vattnet ur gelatinbladen o smällt det i några sekunder i micron. Det ska inte vara några klumpar kvar av gelatinet!!
Blanda ett par msk av marängen i gelatinet o vänd ner det i resten av maräng smeten. 

Montering:
Spritsa marängsmeten på bottnarna. Börja med ett lager, lägg på nonstop i en rad, sedan spritsar du ett lager till ovanpå nonstopen. Ställ gräddbullarna i frysen ett par timmar.
Smällt 200 gram 70 % choklad tillsammans med 10 gram matolja
Låt chokladen svalna till ca 35 grader.
Vill du ha smörgåsrånen chokladtäckta så doppar du dem först och låter dem stelna till. Jag gjorde inte det utan lät dem vara "nakna".
Doppa marängerna i chokladen o skaka försiktigt av överflödig choklad.

Dekorera med mini-nonstop och Pop Rock-godis!
Ställ in i kylen tills de ska ätas.









Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

3 kommentarer:

  1. Väldigt häftiga. Men blir det inte lite mycket med allt det där?? Ser dock väldigt goda ut. Hälsningar Bella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bella :)
      Man behöver ju inte ha allt på, det väljer man själv :). Sällan jag slaviskt följer recept, jag gör oftast min egen variant på ett eller annat sätt. /Varma hälsningar/ Caroline

      Radera
  2. Dum fråga kanske men "fräser/poppar" inte godiset när det kommer i kontakt med chokladen eller håller det sig till man glufsar i sig ,? Om förstår vad jag mena?:-) // Jenny

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)