St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 20 oktober 2013

Lite radio och lite lax!



Ja kära vänner, då har det blivit ytterligare ett program av P4s Receptfritt. I tidigare inlägg har ni ju fått receptet på de smarriga mynta- och limecupcakesen jag bakade. Om du vill ha det receptet så hittar du det HÄR
Annica Triberg har lagat den oerhört goda maten som du hittar receptet till här nedan. Helt klart värt att lagas om du inte tidigare gjort det!
Har du missat programmet och vill lyssna på det så hittar du det HÄR.





Halstrad tandoorilax med indisk raita
(text och recept: Annica Triberg)

En lika lättlagad som god rätt. Botanisera bland alla currypastor som finns i butiken till du hittar din egen favorit. Raita kan man göra på många olika sätt. Jag brukar välja att inte göra den så kryddstark; meningen är ju att den lena såsen ska mildra kryddig mat. Hittar du inte färska örter, dubbla den torkade mängden. Naanbröd brukar finnas i vakuumpåsar i asiatiska hyllan. Till fyra personer.

Du behöver:
4 portionsbitar lax (fryst)
1-2 dl turkisk yoghurt eller matlagningsyoghurt
1-2 dl currypasta, t ex tandoori curry paste, eller någon annan kryddstark indisk sås
salt, peppar
1/2 lime

Till raita:
1 krm torkad koriander
1 krm malen spiskummin
1 krm torkad mynta
½ lime
½ gurka
2 ½ dl mild yoghurt, t ex turkisk yoghurt
ett par kvistar färsk mynta
ett par kvistar färsk koriander
ca 1 msk flytande honung
salt, peppar

Till servering:
2 naanbröd (färdiga)

Börja med såsen, så får den dra lite medan du lagar laxen.
Blanda kryddorna i en skål. Pressa över lite limesaft. På så sätt får du torkade örter att ”blomma ut” lättare.
 Dela gurkan på längden och kärna ur den. Skär den i mindre bitar. Vänd ner den bland kryddorna.
Rör ner yoghurten. Klipp ner färska örter. Rör om. Smaka av med honung, salt och peppar. Låt såsen dra i kylen en stund. Smaka av igen. Mer mynta? Mer av något annat?
Skär varje laxfilé i tre tunna skivor på längden. Lättast är det om laxen är en aning frusen fortfarande.
Blanda yoghurt med lika delar currypasta till en marinad.
Vänd laxskivorna i marinaden, så att de är helt täckta.
Hetta upp en torr stekpanna, gärna teflon, och halstra skivorna hastigt, det räcker med en halv minut per sida. Salta och peppra eventuellt, beroende på hur kryddad currypasta du använder.
I en annan torr panna slutgräddar du naanbröden någon minut per sida på hög värme, tills de börjar få färg och blir mjuka.
Servera laxen med raita och naanbröd. En limeklyfta är gott till.

Helt klart en mycket fräsch och god rätt!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)