St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 19 oktober 2013

Att göra egen form!

Mina döskallar gjorda med egengjord form!!


Bild hämtad från google bildsök. Som ni ser är det massor av små pärlor.

Bild hämtad från google bildsök. Så ser pärlorna ut under kokning. De går alltså att foga samman till en massa.

Ja kära vänner, nöden har ingen lag. När jag skulle göra cupcakes och tänkte ha en döskalle som dekoration insåg jag att jag inte skulle hinna beställa en sådan. Jag grunnade på HUR jag skulle lyckas lösa detta på bästa sätt och så slog mig plötsligt tanken att jag hade en påse med formbar termoplast. Jag har tidigare använt detta till att göra en form och vet att det funkar alldeles utmärkt till åtminstone vissa saker. Så länge du har ett föremål, som tex en brosch som du kan trycka ner i plasten och bilda mönstret så funkar det.
Jag använde mig i detta fallet av en liten döskalle i hårdplast som jag sedan tryckte ner i termoplasten när den var varm.

Så här gör man:
Värm upp plasten i kokande vatten (minst 60 grader behöver det vara för att plasten ska bli formbar). De små pärlorna blir då genomskinliga och kan arbetas ihop till en massa. Tryck det föremål du vill få ett mönster av, i plasten och se till att det trycks ner ordentligt. Spola massan i kallt vatten tills den stelnat.
Blir mönstret inte bra så kokar du bara upp massan igen och formar om den.
När massan fått önskad form och stelnat så tar du en bit sugarpaste och trycker ner i din form. Pilla försiktigt upp den och Voila- du har nu en dekoration färdig!
Går tämligen enkelt måste jag säga och som ni ser på bilden så funkade det alldeles utmärkt för detta ändamål!
Den formbara termoplasten hittade jag på Clas Ohlson.

Så här såg döskallen ut:




Jag skar av en del av käken på döskallen (grym som jag är) då jag tyckte det blev bättre i just detta fall! Och så har jag pimpat ögonhålorna med sockerpärlor. 

Hoppas detta tips kan vara användbart för någon av er. Funkar som sagt om det kniper ;)


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Hej,
    Jag tyckte detta sätt att göra formar på verkade intressant så jag kollade upp formbar plast.
    Clas Ohlsson har inget i sin webbutik när jag söker, vet du vilken leverantör som de använder?
    Sökte på nätet och hittade denna leverantör:
    http://www.lureimprover.se/Formbar%20termoplast.html,
    I alla fall kontaktade jag leveranören lureimprover och fick detta svar ang om det var lämpligt att använda plasten för matvaror:

    "Plasten är helt giftfri och är t.o.m. godkänd att användas som inplantat i människokroppen i USA.
    Det enda du behöver tänka på är att undvika värmen. Är marsipanen 60 grader eller mer kommer dina fina formar mjukna och tappa formen.
    M.v.h./Sören
    LUREIMPROVER
    Tänkte att du kanske ville veta. =)
    Jättekul idé som jag säkert kommer att härma efter.

    Hälsningar
    Eva Ljunggren

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)