St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

fredag 25 oktober 2013

Lite radio, Älggryta och choklad!!!


Ja kära vänner, då har vi spelat in lite radio igen! Och denna gången blev det tema choklad! Annica gjorde en härligt mustig älggryta med choklad och kaffe. Själv gjorde jag en kopp RIKTIG choklad som ska avnjutas med galet goda och enkla chokladtryfflar i tre olika smaker.
Själva tryffeln kom till på ett lite otippat sätt då Annica upptäckte att chokladglasyren jag använt till min Chilichokladkaka, i kallt tillstånd passade alldeles utmärkt som en liten tryffel. Tänk vad härligt det är med något som kan användas på flera olika sätt!!





Älggryta med choklad och kaffe

Kött och choklad kan låta mysko, men våga testa! Grytan passar även att göra med vildsvinskött. Rotfrukterna kan man ofta köpa färdigpackade i tråg om cirka 500 gram, så kallade soppgrönsaker. 

Till cirka sex personer.

Du behöver:

1 ½ kg älgkött med ben

salt, peppar

smör att steka i

1 gul lök, hackad

1 palsternacka, i slantar

¼ rotselleri, fintärnad

2 morrötter, i slantar

½ purjolök, strimlad

1 msk tomatpuré

7 dl vatten

4 msk koncentrerad vilt- eller oxfond

Till såsen:

2 msk Maizenamjöl

2 tsk snabbkaffe

40 g mörk choklad, helst 90%, men minst 80% kakao

salt, peppar

Till servering:

½ av rotfrukterna

smörstekta champinjoner

kokt potatis

Skär bort eventuella hinnor från köttet. Fräs det runt om i smör i en stekgryta eller tryckkokare. Ta upp köttet. Fräs grönsakerna tills de börjar mjukna. Ta undan hälften till serveringen. Lägg tillbaka köttet. Tillsätt tomatpuré. Slå på vatten och koncentrerad fond. Koka under lock tills köttet är mört, cirka 1 ½- 2 timmar, beroende på köttet. Eller koka cirka 30 minuter i tryckkokare.

Ta upp köttet och skär bort det från benet. Tärna köttet.

Sila ner skyn i en annan kastrull.

Rör ut Maizenamjöl i ett par matskedar vatten. Vispa ner detta i skyn och koka upp. Låt sjuda tills såsen tjocknar. Rör ner kaffet. Dra av såsen från plattan och bryt ner chokladen i mindre bitar. Rör slätt.

Vänd ner köttet i såsen. Tillsätt resterande rotfrukter. Smaka av med salt och peppar. Servera med kokt potatis.

Text och recept: Annica Triberg


Vill du ha mitt recept på den goda och enkla tryffeln? Då hittar du det HÄR.


Receptet för den smarriga varma chokladen hittar du HÄR.


Har du missat programmet men vill lyssna på det i efterhand? Då klickar du HÄR så kommer du direkt dit!




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)