St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 7 juli 2014

Steg-för-steg Mamma Mu! Tutorial Cow!

Ja kära vänner, då var det dags för ett nytt steg-för-steg. Denna gången på söta Mamma Mu!!

Tårtan är gjord på vaniljbottnar, fylld med hallonmousse och blåbärsmousse. Den är täckt med marsipan och dekorationerna är gjorda av sugarpaste.


Du behöver följande för att göra denna figur:
-brun sugarpaste
-en liten bit vit, gul och svart sugarpaste
-svart livsmedelspenna
-klubbpinne el rå spaghetti

Jag använder alltid Wiltons sugarpaste när jag modellerar. 
Verktyg som kan vara bra för detta ändamål är följande:



Börja med att rulla en boll av brun sugarpaste.

Forma den så att den blir oval och smalare i nedre delen.

Tryck till framtill på figuren med hjälp av tumme och pekfinger. Det är så du får till själva formen på framsidan av figurens ansikte.

Gör två hål för ögonen med hjälp av lämpligt verktyg.

Skär ett streck rätt över den undre delen så att det bildas en mun. Se bild ovan.

Rulla två mindre bollar av vit sp och tryck dit i ögonhålorna. Jämna ut ytan med lämpligt verktyg som tex ett balltool.

Måla en svart ring samt ögonfransar med hjälp av svart livsmedelspenna. Rulla två små bollar av svart sp och tryck dit på det vita.

Men hjälp av lämpligt verktyg öppnar du upp kossans mun och plattar ut underkäken något. Med hjälp av tumme och pekfinger så trycker du sedan till om varje sida om munnen. Detta gör att munnen öppnas lite mer och kossan får lite mer av ett "glatt uttryck".

Kavla ut en bit grå sp. Stansa ut en rund bit och skär av en bit av den översta delen. Pensla lite vatten på baksidan av den grå biten och fäst den sedan mot figurens nos.

Gör två mindre hål på varsin sida om nosen. Se bild ovan.

Rulla två mindre bollar av brun sp.

Platta ut den något och nyp till i kanterna. Se bild ovan.

Gör en fördjupning med hjälp av lämpligt verktyg.

Nyp till övre och undre kanten så att de får formen på bilden ovan.
Gör två hål på ovansidan av figurens huvud.

Pensla lite vatten i hålen och fäst sedan öronen.

Rulla två små horn av vit sp.

Pensla lite vatten där hornen ska sitta och fäst dem sedan mot figurens huvud. Håll dem gärna en stund mot underlaget så att du känner att det fäster.

Kavla ut en bit ljusbrun sp. Skär till den så att den liknar hår. Du kan behöva mäta biten så att den passar mellan hornen.

Fäst håret mellan hornen. Det räcker med att du penslar lite vatten på baksidan av håret och sedan fäster det.

Om du har brun pulverfärg så kan du pensla lite runt kossans mule så får figuren lite mer liv.

Nu ska du göra kossans kropp. Mät ut så att kroppens storlek blir propertionerlig gentemot kossans huvud.

Rulla ut en längre bit brun sp. Denna bit ska delas i två bitar som sedan ska bli kossans ben.

Gör benet tjockare i ena änden och smalare i det andra.

Använd lämpligt verktyg och platta ut den övre delen av benet så att den blir rund och tunn.

Från sidan ser benet ut som på bilden ovan. Skär den nedre delen i två delar så att den liknar en klöv.
För att få formen på benet så rullar du pekfingret över mittendelen av benet, då smalnar det av.

Gör två likadana ben och fäst dem sedan mot kroppen. 
Ja, jag vet att det ser ut som en halshuggen kyckling just nu men vänta bara!


Stick ner en klubbpinne eller några bitar rå spaghetti i kroppen så att den får mer stadga. Tillverka sedan två armar till kossan. Det gör du på ungefär samma sätt som du gör benen.




Fäst armarna mot kossans kropp.
Stansa ut en rund bit av ljusare sp. Fäst den mot kossans mage. Detta ska vara juvret.

Rulla några mindre bollar av ljus sp och fäst dem som spenar (ja, jag vet att det är för många spenar, jag korrigerade det sen). 
Tillverka en liten bjällra av gul sp och rulla ut ett bit svart sp till ett band som du sedan fäster kring kossans hals.
Om du vill så kan du torrborsta kossan med brun pulverfärg för att ge henne lite mer liv.
Rulla ut en bit brun sp till kossans svans. Platta ut och skåra den i ena änden så att det ser ut som en hårtofs.
Fäst den smala änden mot kossans bakdel och låt hårtofsen ligga ut från kossan.





Lycka till med din Mamma Mu!!!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)