St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 6 juli 2014

En smak av sommaren i form av Curd!


Äppelcurd

750 g syrliga äpplen
1 citron eller lime, pressad saft + ev skal
3 dl strösocker
100 g smör
2 ägg
ev. 1-2 msk majsstärkelse

Skala och kärna ur äpplena, skär dem sedan i mindre bitar. 
Koka upp äpplena med saften från citron eller lime. Blir det för torrt så tillsätter du lite vatten. Koka tills äpplena är mjuka och det blir till ett mos.
Sila moset i en ny kastrull. Tillsätt socker, smör och uppvispat ägg medan du rör.
Sjud försiktigt under omrörning. Nu får det inte koka, då blir det äggröra! Det ska sjudas tills krämen tjocknar, ca 15-20 minuter. Skulle den inte tjockna så vispar du ner 1-2 msk majsstärkelse.
Häll upp curden i en ren glasburk och förvara den sedan i kylen. 
Den är supergod att använda i rulltårta eller varför inte som fyllning i en vanlig tårta. Den går även att ha på frukostflingorna eller varför inte till matlagning. Enbart fantasin sätter gränser!!!


Jordgubbscurd

½ dl + 1 dl strösocker
3 äggulor
150 g jordgubbar
3 msk pressad lime
1 tsk rivet limeskal
100 g smör i tärningar

Gör så här:
Skiva jordgubbarna. Koka dem med limesaft, rivet limeskal och ½ dl socker i ca fem minuter. Mosa eller mixa bären. Låt svalna.

Vispa äggulor med 1 dl strösocker i en kastrull tills dess att det blir pösigt. Rör ner de mosade jordgubbarna. Värm på låg värme under omrörning tills krämen nästan sjuder. Ta av från plattan när krämen tjocknat. 

Rör ner smöret lite i taget. Häll upp i en burk och låt svalna i kylen.

Curden håller sig i ca tre veckor i kylskåp. Den passar ypperligt på tex rostade mackor, på pannkakor eller som fyllning i rulltårta!

Limecurd

1 vaniljstång
1 dl pressad lime 
3 äggulor
1 ägg
2 dl strösocker
100 g smör, rumstempererat
2 tsk limeskal

Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ut alla frön. Blanda limesaften med äggulor, ägg, socker och vaniljfrön i en kastrull.
Sjud curden under konstant vispning. Vispa kraftigt tills krämen tjocknar ca 5-7 ,minuter.
Skär smöret i mindre bitar och vispa ner det i omgångar i curden. Sila sedan curden genom en finmaskig sil. Låt svalna i kylen. Rör ner limeskalet.

Lemoncurd

3 citroner
1.5 dl strösocker
50 g smör
1 msk maizena
2 ägg
2 äggulor

Tvätta citronerna och torka dem. Koka upp citronsaft från två av citronerna samt rivet skal från alla tre, ihop med strösocker och smör. Sila sedan vätskan.
Blanda ut maizena med saften från den tredje citronen och rör ner detta i vätskan.
Vispa samman de två äggen och de två äggulorna och rör ner dem i vätskan. Ställ tillbaka på spisen och sjud tills citronkrämen tjocknar.
Häll över curden i en ren glasburk och låt den svalna.


MELONCURD

1 Galiamelon (stor som en hand ungefär)
1/2- 1 citron, saft och skal
1.5 dl socker
4 äggulor
80 g smör
1-3 tsk maizena
ev. några droppar melonextrakt.

Gör så här:
Dela melonen och ta bord kärnorna. Gröp ur allt fruktkött och kör det i en mixer så det blir finfördelat. Riv skalet från citronen och pressa ut saften (vill du ha lite mer syra i curden så tar du givetvis lite mer citron-både skal och saft).
Ta fram en djup tallrik eller skål och sätt över en kastrull (vattenbad). Häll i den mixade melonen samt citronens saft och skal.
Ha i sockret i blandningen. Låt det sjuda upp tills dess att sockret smält. Blanda sedan i äggulorna, smöret och maizenan.
Rör om tills dess att blandningen tjocknar, detta kan ta ett tag. Min curd ville inte riktigt bli fast så jag ökade värmen något och hade i mer maizena vilket hjälpte efter ett tag. Vill du ha mer melonsmak så kan du alltid blanda i lite melonextrakt (jag gjorde inte det då jag tycker melonen är god som den är).
När du tycker curden är fast nog häller du upp den i en ren burk eller skål och låt svalna. När den är sval så ställ in den i kylskåpet.
Denna curd blev inte lika slät i konsistensen som limecurd blir, detta då man inte silar bort melonens fruktkött. Men den blir ändå väldigt len och fin.
Kan dessutom lova att den blev galet god och fräsch!!

Fler tips på curd:
-halloncurd
-blåbärscurd
-krusbärscurd
-vinbärscurd
-päroncurd


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

2 kommentarer:

  1. Om man vill göra halloncurd, byter man ut jordgubbarna och gör det receptet?

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)