St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 16 mars 2014

Underbara Passions- och hallontartletter fyllda med Pampas Delis Dulce de Leche!

Ja kära vänner, så har jag experimenterat lite igen och jag måste allt säga att dessa blev smarriga! Sött, syrligt, crunshigt i en och samma tugga- det blir liksom inte fel!
Jag kan varmt rekommendera dessa godingar som på ett sätt påminner om cheesecake, fast i lite enklare format. Och själva bottnarna är verkligen lätta att göra och det är dessutom inte så noga med att de ska bli perfekta. De är på något sätt vackra i sin ojämnhet och sin lite ruffiga yta. För allt behöver inte vara perfekt. Så heller inte vi människor, eller vad säger ni?!



Passion- och hallontartletter fyllda och toppade med Dulce de Leche och riven choklad!
15 st
Tartletter
180 g vetemjöl (ca 3 dl)
30 g socker (ca 2 msk)
100 g smör
1 äggula

Fyllning
200 g färskost
1/2 dl lemoncurd
12 g florsocker (1 1/2 msk)
1 gelatinblad
3 passionsfrukter
ca 1 dl hallon
1/2 burk Pampas Delis Dulche de Leche

Topping
hackad och riven mörk choklad
färska hallon

Tartletter
Sätt ugnen på 225 grader. Mixa ihop vetemjöl, socker och smör.
Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg.
Tryck ut degen i 15 mazarinformar.
Ställ formarna på en plåt. Nagga degen i botten och grädda mitt i ugnen i 10-12 min. Låt kallna.

Fyllning
Rör ihop färskost, lemoncurd och florsocker till en kräm.
Blötlägg gelatinbladet i 5 minuter. 
Gröp ur passionsfrukterna. Lägg passionsfruktsköttet samt hallonen i en liten kastrull och värm upp det. Ta upp gelatinbladet, krama ur det och smält det i passion/hallonmoset. Låt allt svalna en aning och rör sedan ner moset i färskostkrämen.
Spritsa ut en större klick med Dulce de Leche i varje form. Fördela därefter passions/hallonkrämen i de avsvalnade tartletterna.
Låt stelna i kylskåp i minst fyra timmar, gärna över natten.
Vid servering toppa med en stor klick Dulce de Leche och ett hallon. För min del bidde det jordgubbar då färska hallon inte gick att finna. Men man tager om man så haver som Caisa Varg sade!
Riv lite mörk choklad över varje tartlett och skär även några större bitar choklad och sprinkla över!







Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)