St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

fredag 7 mars 2014

Steg-för-steg enkel och vacker Blom- och fjärilstårta!


Ja kära vänner, då har jag skapat ytterligare en liten tårta som du lätt kan göra. Visst, den tar lite tid med tanke på att det är några blad som ska göras. MEN du behöver ingen förkunskap för att göra denna. Följ bara steg-för-steget så funkar det utmärkt.
Färgerna går så klart att variera eller om du vill ha den enfärgad- det blir vackert oavsett!
Även denna tårta är gjord med fåtalet verktyg vilket gör den fördelaktig att göra.
Ytterligare en tårta som är enkel att göra för den som är nybörjare, hittar du HÄR.




För att göra tårtan behövs:
-kronbladsutstickare (sådan du ser på bilden ovan)
-kavel
-ball tool (ses på bilden längre ner)
-sugarpaste i valfri färg/färger (går att köpa färdigfärgad, annars så färgar du in den med pastafärger).
-tandpetare

I denna manual kommer endast själva dekorationerna på tårtan visas. Vill du se hur man spacklar och täcker en tårta med sugarpaste/marsipan så klickar du HÄR så kommer du till steg-för-steg vad gäller det. För att göra dekorationerna på tårtan bör den vara klädd med sugarpaste eller marsipan.
Vill du veta vart du kan hitta verktygen som används här så hittar du mer information om det HÄR och HÄR.

Börja med att kavla ut en bit sugarpaste. Använd blombladsstansen och tryck ut blad. Du kan trycka ut en större mängd blad på en gång, de du inte använder täcker du över med lite gladpack tills dess att du ska ha dem (annars är risken att de torkar om de ligger framme).

Använd en ball tool (eller liknande) och rulla den runt kanterna av blombladet för att tunna ut bladet. Har du inget ball tool så kan du tex använda baksidan av en tesked och dra/trycka lite försiktigt.

Ta en tandpetare och rulla den längst den nedre kanten av blombladet. Lägg den mot bladet som på bilden och använd pekfingret till att trycka/rulla den mot bladet. Då uppstår den fina veckningen som du ser på bladen till vänster på bilden. Var försiktig så att inte änden på tandpetaren river upp bladet.
Gör detta på flera blad i taget så att du kan fästa flera i samma vända. Jag gör alltid färdigt bladen till första lagret och "limmar" sedan fast dem på tårtan. Sedan tar jag nästa lager.

Pensla/stryk lite vatten på baksidan av den övre delen av bladet och fäst den mot tårtan. Tryck till lite så att den fäster ordentligt. Om du undrar varför tårtan ser så bucklig ut så är det för att det är en sk dummy, alltså en frigolitbotten som används för att göra fejktårtor. Det är alltså ingen riktig tårta under men principen är densamma.

Fäst nästa blad bredvid det första och upprepa tills du täckt tårtans nedersta lager.

Nu är det dags för nästa lager. Ta ett blad och fäst det mitt emellan två blad. Se bild ovan.

Och upprepa runt hela tårtan.

Och så nästa lager...

...runt hela tårtan.

Och ytterligare ett lager.

Så där, nu har du gjort hela tårtan. Antingen låter du den vara som den är eller så kan du antingen fästa någon fin dekoration på toppen eller täcka den med blad hela vägen upp på tårtan. Vill du göra det sistnämnda så fortsätter du bara lägga lagren runt i cirklar, på samma sätt som du täckt den nedre delen av tårtan.

Jag har använt fjärilar (ej ätbara) som jag fäst på floristtråd och sedan stuckit ner i tårtan. Jag skar (stansade) också ut en vit platta som jag lade på toppen. Det är dock inte nödvändigt om man har en fin och plan topp på tårtan. Jag täckte min då min stackars dummy börjar visa lite spår av hur många gånger jag använt den!





PS; Du har väl inte missat den trevliga tävlingen som pågår just nu på bloggen? Där har du chansen att vinna presentkort från härliga butiken Baka & Dekorera!!!
Så ta din chans och var med, det tar inte många minuter!
Klicka HÄR så kommer du direkt till tävlingsinlägget!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

  1. Så fin den blev :) Ha en bra dag och kika gärna in på http://coffeeandcupcake.blogg.se :)

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)