St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 9 mars 2014

Steg-för-steg Påskkycklingen Gullefjun!

Ja kära vänner, denna gången är det söta lilla Gullefjun som stått modell!!


Vilka verktyg jag använde till detta ser ni till vänster. Färgerna på sugarpaste ser ni till höger.

Börja med att rulla ut en avlång bit sugarpaste. Gör ett litet veck lite nedanför mitten på kroppen. Ta ett spetsigt verktyg och gör ett litet hål där naveln ska vara.

Rulla en boll som ska vara huvudet.

Forma en lite näbb och fäst på huvudet. Pensla baksidan av näbben med lite vatten och tryck dit.

Ta ett spetsigt verktyg och dra upp varje sida på näbben. Se bild ovan.

Forma små näsborrar genom att dra med verktyget uppåt. Se bild ovan.

Så här ser det ut då.

Skär ett veck i mitten av näbben.

Forma ett litet hål i mitten av näbben med hjälp av lämpligt verktyg. Jag använde ett med ett mindre klot på.

Forma näbben så att den får en liten plutmun....eller kanske jag ska säga duckface? Ni vet en sån där liten trut alla 15åriga tjejer gör på alla bilder ;)
Gör detta med hjälp av lämpligt verktyg. För verktyget inåt och uppåt för att forma övre delen av näbben.

Så där ja, redo för en liten puss!

Använd ett ball tool för att göra små håligheter där ögonen ska vara.

Rulla en liten boll av en ljusare bit sp. Fäst i ögat och rulla försiktigt med ball toolen så att den ljusare spn fyller ut håligheten. Se bild nedan.



Ta en bit svart sp och rulla små bollar. Fäst dem i ögonen.

Och därefter en liten bit vit sp. Alternativt måla dit en vit prick.

Fäst huvudet mot kroppen.

Rulla små bollar och fäst på nedre delen av kroppen. Detta är kycklingens ben.

Rulla små bollar till kycklingens fötter. Platta ut dem.


Använd lämpligt verktyg och forma till fötterna som på bilden ovan. Fäst dem sedan mot kycklingens kropp. Se bild nedan.


Gör ett par vingar i lämplig storlek.

Fäst dem mot kycklingens kropp med hjälp av att pensla lite vatten på ändarna på dem.
Rulla tre små strån av gul sp och fäst mot kycklingens huvud...tada- Gullefjun!








PS; Du har väl inte missat den trevliga tävlingen som pågår just nu på bloggen? Där har du chansen att vinna presentkort från härliga butiken Baka & Dekorera!!!
Så ta din chans och var med, det tar inte många minuter!
Klicka HÄR så kommer du direkt till tävlingsinlägget!




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)