St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

söndag 2 mars 2014

Bamse, att blanda tekniker och livsmedelspennor!!

Ja kära vänner, så bidde det en liten tårta igen. Denna gången med Bamse som jag modellerat för allra första gången. Rolig liten figur att göra utan tvekan!
Vill du lära dig att modellera honom så hittar du steg-för-steg HÄR.

Tårtan är gjord på vaniljbotten och fylld med hallonmousse och citronmousse. Den är spacklad med hallonsmörkräm och täckt med marsipan. 
Alla dekorationer är gjorda av sugarpaste.


Jag har blandat lite olika tekniker på denna tårtan: det är dels målat gräs som jag gjort genom att helt enkelt målat med pastafärg och vanlig pensel.
Jag har även ritat på den med livsmedelspennor.
Det finns några olika varianter av dem och jag har prövat flera. Många av de som är lite spetsigare har tyvärr en tendens att riva sönder sugarpasten/marsipanen då de har en väldigt hård spets.
Men denna varianten "Wonder Pens" från Wonder Cakes är väldigt smidiga. De är mycket lätta att rita med och ger en stark färg på en gång. Pennorna har en väldigt tunn spets men den är mjukare än på andra pennor vilket gör den lätt att arbeta med. 
När jag tidigare skrivit med andra pennor så har jag varit tvungen att låta underlaget torka till innan. Detta för att pennan ej ska göra spår i underlaget. Det behövs INTE med dessa pennor! Här kan du skriva direkt vilket i mitt tycke är MYCKET bra.
De kommer i ett set om grönt, gult, orange, blått, rött och svart. 
Dessa pennor kan du låta barnen använda att rita på tårtan med. Varför inte låta dem göra en fin teckning direkt på själva tårtan?! Enbart fantasin sätter gränser.
Du kan även använda dem till att tex skriva på macarons samt ost och smördeg!


Pennorna hittar du hos:

Klicka på loggan så kommer du direkt till pennorna!


Vill du lära dig göra de större röda blommorna så hittar du steg-för-steg HÄR.

Vill du få tips om hur man målar på tårta så hittar du det HÄR.

Vill du lära dig göra de små bina så hittar du steg-för-steg HÄR.

Vill du lära dig hur man spacklar och täcker en tårta så hittar du steg-för-steg på det HÄR.

Namnet har jag stuckit ut med de supersmidiga bostavsstansarna från Slöjddetaljer.
Lätta att trycka ut bokstäverna med och man slipper slita sitt hår över att de fastnar. De kommer dessutom i en behändig metallburk så att de är i säkert förvar när de inte används.
Stansarna hittar du HÄR. Det finns även siffror samt andra mycket trevliga stansar där så ta dig en kik på deras sortiment.











Även de röda ränderna är ritade med livsmedelspennorna!



Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

2 kommentarer:

  1. Vill tacka dig för alla tips du delar med dig av....dom uppskattar jag verkligen....

    SvaraRadera
  2. Duktiga du! Underbar tårta och underbara beskrivningar och tips du delar med dig av! <3

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)