St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

måndag 3 mars 2014

Hur man bygger våningstårtor och vad som behövs!





Ja kära vänner, jag vet att det är väldigt många som undrar just hur man gör våningstårtor. Hur bygger man dem? Har man något mellan våningarna? Håller det? Vad använder jag för att staga upp den? Vad använder jag för formar? Vilka mått passar med vilka?
Många frågor finns det och jag tänkte ge några svar här.

Vill du beräkna hur många bitar tårtorna räcker till? Då kan du använda den här tabellen:


För att baka fina bottnar är det bra med ordentliga formar. Lyckas med Mat säljer Wiltons aluminiumformar vilka är mycket bra. De kommer i ett set om fyra i storlekarna 35, 30, 25 och 20 cm i diameter. De är 7,5 cm djupa.
De finns även i storlekarna 30, 25, 20 och 15 cm och är ca 4 cm djupa.
Formarna hittar du HÄR.

Det finns även kvadratiska formar i ett set om tre. Då med måtten 20x20, 30x30, 40x40 cm. 
Dem hittar du HÄR.

Vilka storlekar du bör ha på våningarna bestämt av hur många tårtan ska räcka till. Det blir tex svårt att göra en femvåningstårta om det enbart är 40 personer som ska äta den (nu kanske du tycker att detta låter som att jag hittar på, men tro mig- du skulle bara veta hur många gånger jag hört frågan om just det). Då kommer du antingen få en mycket märklig tårta eller så får du massor över. Ska du göra en tårta för 110 personer och du bara vill ha två våningar så kommer den istället bli vääääääldigt bred och kort...
Så med andra ord så räknar du först ur hur många tårtan ska räcka till och sedan vilka mått som den kan göras i. Du kan självklart variera måtten på tårtan beroende på varje vånings storlek.
Om du tycker det är krångligt att beräkna detta så kan du använda dig av Tårtbitsuträknaren där du skriver in höjden på tårtan samt diametermåttet. Då får du ut hur många bitar den ger.
Tårtbitsuträknaren hittar du hos Linda Runn!


ATT TÄNKA PÅ:
För att få en stabil våningstårta bör du använda dig av både tårtpelare och tårtplatta. När det gäller tårtpelare kan du välja mellan antingen plaströr eller träpinnar. Till plaströren finns det speciella separatorplattor i plast med fötter som passar i rörens hål. Använder du träpinnar går det bra att använda en vanlig tårtbricka i pressad papp. Pinnarna eller rören kapas till rätt längd - d.v.s. lika långa som tårtan är hög - och sticks bara ner i tårtan. Sedan lägger du tårtplattan ovanpå, på så sätt kommer tyngden från våningarna ovan inte att bli allt för påfrestande för tårtbotten längst ner. 


Då våningstårtor ofta blir tunga så går det inte att ha dem på en vanlig tunn tårtbricka. Det behövs ett betydligt stadigare underlag. Använd dig av en grövre tårtbricka så har du en bra grund för din tårta.
Grövre tårtbrickor hittar du tex hos Tant Fondant.


Mellan varje våning så behöver du ha tårtplattor. Dessa ser ut så här:
Du kan hitta dem hos tex Tant Fondant.
Tårtplattor ger de övre våningarna en stabil grund att stå på samt gör det enklare att skära ut tårtbitar vid servering. Brickorna brukar ofta vara i guld på en sida och silver på den andra. De finns i flertalet olika storlekar och säljs många gånger i storpack.

För att staga upp tårtorna kan du använda tex träpinnar som du skär av till önskad längd.
Sådana hittar du tex hos Lyckas med mat.

Du kan även använda dig av plaströr som du skär av i önskad längd:
Sådana hittar du HÄR.

Kan tillägga att en del använder sugrör för att staga upp. Jag är alltid lite oroad att de ska ge vika så jag håller mig till de lite mer stabila pinnarna. Men alla gör som de själva vill och tycker är bra!

För den som vill lära sig hur man bygger en våningstårta så finns det många bra filmer på det på tex Youtube. Här är en som visar hur man bygger med hjälp av plaströr:


Och här är en variant med träpinnar:


Hoppas ni hittat några bra tips här! Lycka till med tårtbyggandet!


Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

5 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! Detta hade jag ingen aning om.

    SvaraRadera
  2. Behöver man tårtplattor även när man gör en tvåvåningstårta? eller räcker det med tårtpinnar?

    SvaraRadera
  3. Undrar samma som Fanny. Om man måste ha tårtplattor även när man ska göra tvåvåningstårta och om man istället för träpinnar kan använda grillpinnar i trä?

    SvaraRadera
  4. Jag bakar mycket - och på just tvåvånings-tårtor använder jag inte tårtbricka/avdelare/platta. Jag sätter endast sugrör, och det fungerar fint.

    SvaraRadera
  5. Hej, om man ska göra en 3 våningtårta i måtten 20,15,8 behöver man då tårtbrickor emellan varje eller räcker de med sugrör ? O hur blir de när man skär tårtan då får gästerna sugrör ju ?

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)