St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 15 februari 2014

Steg-för-steg Väsktårta!!




Ja kära vänner, då var det dags för ytterligare en steg-för-steg. Denna gången på en Väsktårta som är väldigt rolig att göra och faktiskt ganska så enkel. 
Här kan ni välja att dekorera precis som ni vill och vilka färger ni tycker är snyggast. Manualen tjänar som en liten guide på hur man kan göra och jag är säker på att ni kommer hitta på massor av roliga detaljer på tårtan!
Så nu kör vi!!


Börja med en rund tårtbotten i den storlek du behöver. Här har jag använt en 20 cm i diameter som räcker till 10-12 personer.

Dela botten på hälften.

Ställ bottnarna upp tätt mot varandra.

Här är formen du ska arbeta med för att göra väskan.

Ta en tårtdelare eller en kniv och skär rätt igenom bottnarna. Du ska sammanlagt ha tre lager av botten, mao två lager fyllning.

På bilden till vänster första botten. På bilden till höger andra botten.

Lägg ihop de nedersta bottnarna och bred mousse över.

Lägg på botten nr två.

Lägg på nästa lager fyllning och lägg sedan på de översta bitarna av tårtbotten.

Jämna till tårtan och se till att smulorna fästs mot tårtan med hjälp av den överflödiga moussen (alltså den moussen som petar utanför tårtan).

Spackla tårtan med smörkräm för att jämna till den. Vill du ha mer tips om det så hittar du det HÄR.

Nu är tårtan färdigspacklad.

Täck tårtan med marsipan eller sugarpaste. Vill du ha mer tips om hur man gör när man täcker den så tittar du HÄR.

Skär bort den överflödiga marsipanen/spn.

Nu är tårtan täckt och klar. Få inte panik om tårtan ej är rak och perfekt, det ska ju bli en väska!! De brukar luta lite när man satt dem ner eller hur?!

Använd lämpligt verktyg och dra försiktigt ett streck i mitten av tårtan. Detta ska bli blixtlåset. Se till att det blir en fördjupning.

Använd lämpligt verktyg till att strecka fördjupningen. Dra sedan ett streck rätt över de vågräta strecken. Du kan säkert göra betydligt jämnare streck än vad jag lyckats med här. Manualen är mer till för att visa hur man gör (jag var tydligen sne när jag gjorde detta?).

Måla dragkedjan med silverfärg eller guldfärg (eller annan färg om du hellre vill det!!!).
Jag har gjort ett quiltat mönster på hela tårtan. Vill du lära dig hur man gör det så kan du läsa mer HÄR.

Och så lite pärlor där kryssen möts. Blir en vacker effekt! Du pyntar så klart din väska precis som du själv vill; blommor och blader, mönster, figurer osv. Meningen är ju inte att göra exakt denna väskan utan din egen design!

Forma två rundlar av marsipan/sp. Detta kommer bli handtagen.

Tryck till de översta delarna på handtagen. Det är de delarna som ska vara fästa mot väskan.


Använd tumme och pekfinger för att forma till en liten kant längst med handtagen.

Rulla ut två smala rullar. Dessa ska sitta på sidorna längst med tårtans form. Se bild nedan.


Fäst dem med lite vatten som du penslar på baksidan av dem.

Gör en liten söm längst med dragkedjan med hjälp av lämpligt spetsigt verktyg.

Fäst handtagen mot väskan med hjälp av lite vatten som du penslar på baksidan av fästena. Tryck till lite längst med hela handtaget så att det ligger mot tårtan.

Kavla ut en bit marsipan/sp och skär till det till en jämn långsmal bit. Fäst biten längst kortsidan av tårtan med hjälp av lite vatten som du penslar på baksidan av biten.

Så, nu börjar tårtan bli klar. Nu är alla pärlorna fästa på tårtan. Ger ni er på att göra detta så förbered tålamodet. Jag har gjort detta många gånger men svär lika mycket varje gång när pärlorna far iväg från pincetten. Makalöst irriterande!!!

Stheavenstreets bokstäver så klart!!!

Och så lite pärlor på handtagen. Pärlorna jag använder är vanliga sockerpärlor modell större.

Och så får vi inte glömma lilla fläppen som ska sitta på dragkedjan! Den kan du forma till med hjälp av fingrarna. Lätt som en plätt!






Lycka till med din tårta! Hoppas denna lilla guide hjälper på vägen!

Pssst: ni har väl inte missat att Stheavenstreet finns även på FB? Följ mig gärna där och ta del av inspiration, recept och tävlingar! Klicka HÄR så kommer du dit.




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

7 kommentarer:

  1. Oj vad häftigt och vad enkelt!! Ska testa denna snart :)
    Fasterfiastartor.blogspot.se

    SvaraRadera
  2. Tack snälla, för tipsen! Skall prova nästa gång jag gör en tårta!!
    Du är såå fantastiskt duktig, på att baka, och dekorera!!!!
    Ha en bra dag! Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Blir så inspirerad av allt du gör, tänkte prova på att göra denna tårta och faktiskt min första marsipantårta. Min fråga är, när jag fyllt tårtan med fyllningen och bottnar ska jag lägga om plast runt om den och förvara den i några dagar i kylen innan jag lägger på smörkräm och marsipan? Vad kan man lägga den i eftersom den inte är rund? Hur många dagar innan kan den vara i kylen innan man ska dekorera den? Tacksam för snabbt svar. Mvh Lisa :)

    SvaraRadera
  4. Älskar verkligen dina steg för steg beskrivningar! Ska testa på att göra en sådan tårta. De är så himla fina!

    SvaraRadera
  5. Åhhh vad underbart...fasiken att inte min dotter fyller snart. Får överraska med en i allafall. Tack snälla Caroline. Du är Värd en väska själv <3 Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Läcker och fin tårta.
    Men ett tips när du ska sätta dit pärlorna: Jag tillverkar grattiskort mm. och det finns ett utmärkt verktyg som har en liten "blodsdroppe" (den är alltså röd till färgen) längst fram som är häftande till sin karaktär. Minns inte vad det heter, men det borde kunna fungera att picka fast på en pärla, lyfta upp från arbetsytan och pillra fast på tårtan.

    http://scrapbooking4you.se/product_info.php/cPath/68/products_id/4969

    Ett liknande alternativ hittar du här: http://kristinasscrapbooking.se/visa_produkt.asp?t=Sticky+Pen+Pick%2DMe%2DUp&id=6065&lang=sv

    eller här:
    http://www.hilmaspyssel.se/se/parlor-och-smyckestillbehor/verktyg-nalar/verktyg-hjalpmedel-klibbig-penna-for-strasstenar-1-styck.html


    Mvh
    Lilla Bodilla

    SvaraRadera
  7. Hej, läcker tårta, ska prova att göra den! Undrar ungefär hur mycket marsipan som går åt till att täcka tårtan?

    SvaraRadera

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)