St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

lördag 22 februari 2014

Steg-för-steg på hur man gör Rosetter i tre varianter!

Ja kära vänner, rosetter funkar ofta som dekorationer på tårtor. Det finns så klart en mängd olika varianter på hur man kan göra dem och här kommer ni få se tre olika. Två stycken man gör på frihand och en man gör med mall. Inte speciellt svårt alls!
Jag kommer inte ange några mått då jag inte använt mig av några speciella. Jag har skurit ut på frihand och helt enkelt kört ögonmått.

Då kör vi:

Rosett nr 1

Detta använde jag:
-sugarpaste (funkar även med marsipan)
-kavel
-ribboncutter (verktyg man kan skära raka band med, går att ställa in på olika mått)
-pensel
-hushållspapper/bakplåtspapper
-några droppar vatten

Kavla ut en bit sugarpaste/marsipan. Använd antingen en ribboncutter eller annat lämpligt verktyg och skär ut fyra längre längder och en lite mindre.

Börja med två av de längre bitarna.

Pensla lite vatten i enda änden på båda längderna.

Rulla lite papper och linda längderna runt det som på bilden ovan. Fäst ihop ändarna.

Vänd ändarna mot varandra. Använd tumme och pekfinger och tryck ihop ändarna som på bilden.
Här har du stommen till rosetten.

Ta nästa två längder.

Skär den yttersta biten på båda längderna som på bilden ovan. Dessa bitar ska vara de nedhängande bitarna på rosetten.

Så ser de ut när detta är gjort.

Den sista och kortare biten ska du använda till att fästa ihop rosetten. Börja med att vika in de yttersta bitarna på biten.

Vänd den om så att du får rätt sida uppåt. Börja forma veck på den.

Fortsätt vecka tills hela biten är gjord.

Då ser den ut så här.

Fäst biten över de två större bitarna som utgör stommen. Vik mittenbiten runt ändarna så att de sitter ihop.
Låt denna bit stelna lite så att den behåller sin form när den ska fästas på tårtan.

Här har du alla delarna som nu ska sammanfogas.

Tryck ihop de nedre bitarna i de övre ändarna som på bilden.

Lägg den övre delen ovanpå de undre. Vill du att det ska fästa lite extra så kan du pensla vatten på den undre delarna innan du fäster den övre biten ovanpå.


Rosett nr 2

Kavla ut en bit sugarpaste/marsipan. Skär fyra lika långa bitar och en femte lite mindre bit.

Börja med två av de längre bitarna. Fäst ihop ändarna på dem.


Här är alla bitar som är lika långa.

Ta den femte och sista biten och lägg över de bitar som är vikta. Den femte biten ska alltså binda ihop dessa delar.

Fäst ihop rosetten som på bilden.

Rosett nr 3, med stans

Här har jag använt en rosettstans. Den finns i flera olika storlekar och är mycket smidig. Denna är dock till mindre rosetter!
Börja med att kavla ut en bit sp/marsipan. Tryck stansen med den mönstrade sidan neråt mot spn.

Då får du ut mönstret som ser ut som på bilden ovan. 

Använd en plastkniv eller annat lämpligt verktyg och skär ut delarna om det behövs.
De översta delarna ska vara banden som hänger under rosetten. De fick jag dock inte med här på bild i färdigt format.

Pensla lite vatten i mitten på den största delen.

Vik ihop den som på bilden ovan.

Ta den minsta biten och pensla lite vatten på baksidan av den.

Fäst den över den större biten. Se bild ovan.


Hoppas denna lilla manual kan hjälpa er lite på traven!
Lycka till mer era rosetter!




Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)