St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

tisdag 10 januari 2017

Saftigt lättbakat morotsbröd

Ja kära vänner, jag har börjat baka bröd och jag fullkomligt älskar´t! Det finns inte mycket som slår doften av nybakat bröd när man stiger in i ett hem. En härligt ljummen skiva bröd med en ostskiva på. Varmt te på kvällen med en nattmacka är ett måste för mig, det vet de flesta som känner mig väl.
Så därför tänkte jag bjuda er på receptet för ett av de bröd jag ofta bakar i flera olika variationer.
Det går alldeles utmärkt att slänga i lite av det du har hemma; russin, rivna äpplen eller torkad frukt.



Lättbakat morotsbröd

1 pkt blå jäst
ca 1 liter vatten
1 msk salt
4 msk olivolja
ca 20 dl vetemjöl
ca 2 msk sirap, ljus eller mörk
2-3 medelstora morötter
1 näve russin

Riv morötterna. Jag använder den grova sidan på rivjärnet eftersom jag vill ha lite struktur i brödet.
Smula jästen i en degbunke.
Häll på lite av det ljumma vattnet och rör ut jästen så att den smälter. Häll på resterande delen av vattnet.
Häll i saltet och olivoljan och blanda runt.
Häll därefter i mjölet lite i taget så att det långsamt blandas in med vätskan.
Nu tar du i de rivna morötterna och russinen (eller vad du nu väljer att ha i ditt bröd).
Häll på såpass mycket mjöl att degen blir fin och slät och inte alltför kladdig. Jag brukar vara försiktig med mjölet i slutet eftersom jag inte vill riskera att brödet blir för torrt.
Häll sedan i sirapen och låt degblandaren gå några varv till.
Är degen fortfarande klibbig så tar du i lite mjöl till. 

Låt degen sedan jäsa ca 35-45 minuter i bunken med en handduk över.

Häll ut degen på ett mjölat underlag. 
Dela degen i fyra delar. Forma varje del som en avlång baguette och vrid om dem något.
Lägg dem på en bakpappersklädd plåt, två och två.
Låt jäsa i ytterligare 25 minuter.

Sätt på ugnen på 175 grader. Grädda bröden i ca 30-35 minuter.

Tips; när bröden svalnat skär du upp dem i skivor och fryser in. Då håller sig brödet fint och gott och du kan ta ut de skivor du vill ha utan att behöva tina hela limpan.