St Heaven Street

Välkomna till min blogg,

Det här är en blogg som finns till för att inspirera och sprida lite mer skönhet till världen- för det behövs! Här kan du följa det jag skapar i form av tårtor, cupcakes, macarons och mycket mer!! Bilderna tar jag för det mesta själv med min kära följeslagare Nikon D3100. Det kommer även synas lite inredning och självklart min andra hobby Scrapbooking! Här kommer jag dela med mig av inspiration, tricks, tips, recept samt en del av livets goda och jag hoppas du hittar något som just DU tycker om!

Jag hoppas att jag med den här bloggen kan inspirera och glädja just DIG!

Välkommen in i min värld av pyssel!

Caroline- St Heaven Street

fredag 15 augusti 2014

Lyckan över en lyckad Tarte Tartin!

Ja kära vänner, det är inte alltid självklart att det blir precis så där som man vill ha det alla gånger. Framför allt när det finns en uppsjö av recept och flertalet olika tillvägagångssätt. Jag har länge haft en förkärlek till allt vad Frankrike heter och vad är mer franskt än en härlig Tarte Tartin? 
Söta äpplen som fått dra till sig härlig karamell, det blir på något sätt de bästa av världar blandade i ljuv harmoni.
Jag har alltid trott att det ska vara svårt att göra den. Och visst är det några olika moment men den är sååååå värd att pröva på! Och glädjen när man får till en vacker och bärnstensfärgad kaka är på något sätt något extra. Det är som att ljuv musik uppstår och tonerna blir ännu vackrare när man väl får smaka den.
Denna Tarte Tartin bakade jag i sommarens sista program av "Menys söta sommar" i P1. Vill du lyssna på programmet så hittar du det HÄR.

Tarte tatin. Äppelkakan lär ha sitt ursprung på hotel Tatin i Lamotte-Beuvron, drygt femton mil söder om Paris. Hotellet ägdes av systrarna Stéphanie och Caroline Tatin och det ska ha varit Stéphanie som bakade den upp och ner-vända äppelkakan på 1880-talet. Här går historierna isär, men enligt en version skulle hon göra en klassisk äppelpaj, men glömde de karamelliserade äpplena i stekpannan för länge. För att rädda kakan la hon ett lager deg över och ställde pannan i ugnen. Sedan vände hon på den vid serveringen, så att pajdegen kom underst, och inväntade gästernas reaktion. De var överförtjusta! Fast systrarna Tatin kallade aldrig kallade aldrig kakan tarte Tatin upp. Och ner-vända kakor hade i ärlighetens namn bakats långt tidigare. 





Tarte Tartin 
(grundrecept Johan Sörberg)

Snabb smördeg:
250 g vetemjöl
250 g smör
100 g vatten
20 g äggula
5 g salt
5 g citronsaft, färskpressad

Fyllning:
6-8 äpple
150 g råsocker
70 g smör

Snabb smördeg:
Blanda vetemjöl, salt, smör så att det börjar gå ihop.

Tillsätt vatten, äggula och citronsaft.

Arbeta degen så att den precis går ihop, plasta in degen och låt vila i kyl ca 10-20 minuter.

Kavla ut degen och vik ihop den i treslag (kavla ut en rektangel, vik först in ena sidan mot mitten och sedan den andra sidan ovanpå den första så att sammanlagt tre lager deg bildas) två gånger. Plasta in och låt vila i ytterligare 10-20 minuter.

Fyllning:
Skala och kärna ur äpplena. Du kan dela dem i halvor, fyra delar eller hur man vill. Tänk på att de inte bör vara för tunna.

Klipp ut en rundel från ett bakplåtspapper. Rundeln ska vara ett par cm större än stekpannan.

Smält socker, citronsaft och smör till en ljus karamell i en stekpanna med eldfast handtag. Lägg i äpplena och låt dem karamelliseras runt om ca 8-12 minuter. Tryck ner bakplåtspappret mot äpplena och låt det ligga över dem under tiden de karamelliseras.

Ta bort pappret över äpplena och ta den torra sidan upp mot dig. Mjöla pappret och tryck därefter ut degen med hjälp av händerna så att degen täcker nästan hela rundeln. På detta sätt får du ett lock som passar perfekt över äpplena!

Lägg degen som ett lock över äpplena och vik ner kanten.

Grädda i mitten av ugnen på 180 grader i ca 20-30 minuter.

Vänd pajen upp och ner på ett fat och servera medan den är ljummen!
 Ät den som den är eller servera med lite vispad grädde.









Caroline - http//:stheavenstreet.blogspot.com - bloggping

1 kommentar:

Vad trevligt att du besöker min sida!! Varmt välkommen hit :)